:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 44-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اعتبار پیش بینی امتحان جامع علوم پایه در موفقیت دانشجویان پزشکی در دوره فیزیوپاتولوژی و امتحان جامع پره انترنی
زهرا پناهنده، فیروز بهبودی
چکیده:   (16377 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی رشت مقدمه. یکی از ویژگیهای مهم هر آزمونی، اعتبار پیش بینی آن است یعنی اینکه یک آزمون تا چه اندازه معیار مهمتر و یا آزمون دیگری را در آینده بیش بینی کند. این بررسی به منظور تعیین اعتبار بیش بینی امتحان جامع علوم پایه در موفقیت دانشجویان پزشکی در دوره فیزیوپاتولوژی و بالینی انجام گرفت. روشها. افراد مورد مطالعه دانشجویان پزشکی ورودی سال 1373 دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که یکبار در امتحان جامع علوم پایه شرکت کرده و قبول شده بودند. اطلاعات مورد نیاز شامل متغیرهای دمگرافیک و میانگین نمرات امتحان جامع علوم پایه، دوره فیزیوپاتولوژی و آزمون جامع پیش کارورزی از پرونده های دانشجویان استخراج و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها. افراد مورد مطالعه شامل 55 نفر پسر و 38 نفر دختر بودند که 81 نفر (87%) از طریق سهمیه مناطق و 12 نفر (13%) از طریق سهمیه های دیگر پذیرفته شده بودند. ضریب همبستگی بین آزمون جامع علوم پایه، معدل دوره فیزیوپاتولوژی 49/0 بود (P=0.0001) که کمتر از ضریب همبستگی بین این آزمون و امتحان جامع پیش کارورزی 65/0 (P=0.0001) بوده است. در آزمون رگرسیون ضریب تشخیص (R2) بین آزمون جامع علوم پایه و معدل فیزیوپاتولوژی 24/ 0) (P=0.00001 و بین همان آزمون و امتحان جامع پیش کارورزی 42/0 (P=0.0001) بدست آمد. نتیجه. نتایج این بررسی نشان می دهد که امتحان جامع علوم پایه اعتبار بیش بینی معنی دار نسبتا بالائی را در عملکرد دانشجویان در امتحان جامع پیش کارورزی داشته است و آزمون مناسبی برای غربالگری دانشجویان برای ورود به دوره های بعدی می باشد. آدرس. کمیته پژوهشهای دانشجویی, معاونت پژوهشی, دانشگاه علوم پزشکی رشت, رشت.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2013 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها