:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 42-43 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان ورودی سال 1375 دانشکده پزشکی شیراز در مورد درس بافت شناسی
علی اکبر نکوئیان، حمید رضا جهادی، محمد رضا پنجه شاهین، سولماز رضایی
چکیده:   (20017 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقدمه. درک و فهم ضایعات و تغییرات سلولی در بیماریهای مختلف مستلزم اطلاع از ساختمان سلولها میباشد که از طریق درس بافت شناسی ایجاد میشود. عملکرد درس بافت شناسی در انجام این مهم و نقش آن در یادگیری مطالب بالینی تاکنون در دانشکده پزشکی شیراز ارزشیابی نشده و این مطالعه به این منظور انجام گردید. روشها. پرسشنامه ای حاوی 14 سئوال در مقیاس لیکرت (Likert scale) در برگیرنده اجزای ارزشیابی یک درس (course evaluation) بین دانشجویان ورودی 75، که دروس علوم پایه و فیزیوپاتولوژی را گذرانده اند، توزیع و پس از تکمیل، جمع آوری و مورد آنالیزآماری قرار گرفت. یافته ها. تعداد 80 (53%) پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردیدوهمه پاسخ دهند گان به تمام سؤالات جواب ندادند. به نظر دانشجویان تعداد واحدهای درس بافت شناسی زیاد (56%) ولی با توجه به تعداد واحدهای آن درس، میزان مطالب تدریس شده متناسب با انتظار بود (63%). همچنین شیوه تدریس آن درس باعث علاقه مندی و انگیزش دانشجویان گردید (50%) ولی آنان را بصورت حافظین مطالب درسی بار آورده (77%) و باعث ایجاد توانائیهای تفکر نقادانه (53%) و حل مسئله (65%) نگردید. دانشجویان حذف آن درس از برنامه آموزش پزشکی را به نفع یادگیری مطالب بالینی ندانسته (82%) و محتویات نظری آن را برای فهم آن مطالب لازم (82%) و کلاسهای عملی آن را برای این موضوع مفید ارزیابی کردند(60%). آنان همچنین معتقد بودند که در آن درس جزئیات مطالب تدریس می شد که ارتباطی با مطالب بالینی نداشتند (62%) و بدون دانستن آنها میتوان مطالب بالینی را فهمید (60%). به نظر آنان مطالب تدریس شده برای متخصصین آن رشته مفیدتر از دانشجویان پزشکی بود (55%)‌و برگزاری دوره های آموزش بالینی برای مدرسین آن درس ضروری دانستند (86%). تفاوت معنی داری بین نظرات دانشجویان در مورد کاربرد بالینی محتوای درس بافت شناسی وجود نداشت. نثیجه. نتایج نشان میدهند که اگر چه دانشجویان معتقد بودند که محتوای درس بافت شناسی برای یادگیری فهم مطالب بالینی لازم است ولی در آن درس جزئیات مطالب تدریس میگردید که ارتباطی با مطالب بالینی نداشتند. همچنین بدلیل استفاده از روش سخنرانی (lecturing)، دانشجویان توانائیهای حل مسئله و تفکر نقادانه را کسب نکردند. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی شیراز, شیراز.
متن کامل [PDF 23 kb]   (2143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها