[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 40-41 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با نمره ارزشیابی استاد
محمد اسماعیل مطلق ، عبدالحسین شکورنیا، حسین الهام پور
چکیده:   (16586 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی اهواز مقدمه. ‌ارزشیابی استاد توسط دانشجو فرآیندی است که هدف آن سنجش اثربخشی تدریس و ارتقاء کیفیت آموزش است در این راستا تلاش زیادی در جریان است تا نتایج ارزشیابی اعضای هیئت علمی با نتایج واقعی منطبق شود. شواهد پژوهشی نشان داده است که اظهارنظر دانشجویان در مورد اساتید متاثر از عواملی است که ممکن است با موضوع ارزشیابی ارتباط چندانی نداشته باشد. هدف از این تحقیق مشخص نمودن پاسخ این پرسش است که آیا بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با نمره ارزشیابی استاد توسط دانشجویان ارتباط معنی دار آماری وجود دارد . روشها. این مطالعه توصیفی و جامعه مورد بررسی 1734 نفر دانشجوی 16 رشته تحصیلی از 7 دانشکده بوده است. بمنظور اجرا پرسشنامه ارزشیابی استاد شامل 16 سئوال با مقیاس پنج درجه ای 1 (بسیار ضعیف) و 5 (بسیار خوب ) که همسانی درونی آن به روش آلفاکرونباخ 95/0بود در کلاس درس بین کلیه دانشجویان توزیع و سپس جمع آوری گردید اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها. در مجموع آزمون آماری پیرسون با مقادیر ( 05/0 ) P بصورت دو دامنه مشخص نمود که بین معدل دانشجویان با نمره ارزشیابی استاد رابطه منفی و ضعیف وجود داشته که عملاً مهم نبوده است. آزمون تحلیل واریانس و تحلیل عوامل با شاخص قراردادن معدل دانشجویان در سه گروه پائین (کمتر از 14) ، متوسط (17-14) و بالا(بیشتر از 17) تعیین نمود که بین نمره ارزشیابی اساتید برحسب سه گروه معدل تعیین شده تفاوت معنی دار وجود نداشته است . مقایسه شدت همبستگی بین نمره ارزشیابی و معدل دانشجویان مذکر و مؤنث با استفاده از فرمول Z فیشر نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانشجویان مذکر و مؤنث با نمره ارزشیابی تفاوت معنی داری وجود نداشته است نتیجه. نتیاج این مطالعه نشان می دهد که عملکرد تحصیلی دانشجویان بعنوان یک عامل مخدوش کننده در نتایج ارزشیابی استاد دخالتی ندارد و جهت انجام ارزشیابی ها بایستی تمامی دانشجویان بطور تصادفی در انجام ارزشیابی استاد و تکمیل پرسشنامه ها مشارکت داشته باشند. آدرس. مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز, اهواز
متن کامل [PDF 80 kb]   (2930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motlagh M, Shakournia A, Elhampour H. Correlation between students’ GPA and evaluation score of teacher. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :40-41
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-529-fa.html

مطلق محمد اسماعیل، شکورنیا عبدالحسین، الهام پور حسین. رابطه بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با نمره ارزشیابی استاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :40-41

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-529-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858