:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 38-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی نظام آموزش پزشکی تخصصی کشور با راهنمای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی:
عظیم میرزازاده، سامان توکلی، مسعود ناصری پور
چکیده:   (15178 مشاهده)
مؤسسه. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از تدوین استانداردهای بین‌المللی برای آموزش پزشکی پایه (عمومی)، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) در سال 2001، با تشکیل یک گروه ویژه نسبت به تدوین راهنمای این فدراسیون برای آموزش پزشکی تخصصی اقدام نمود. گزارش این گروه ویژه در سپتامبر 2001 منتشر شد. این استانداردها در قالب 9 شاخه و 37 زیر‌شاخه تدوین شده‌اند. محورهای اصلی این راهنما شامل رسالت و پیامدها، فرایند آموزش، ارزیابی آموزش‌گیرندگان، آموزش‌گیرنده، آموزش‌دهندگان، محیط‌ها و منابع آموزشی، ارزشیابی دوره آموزشی، مدیریت و امور اداری، و ارزیابی و بازنگری مستمر کیفیت می باشند. در هر شاخه در قالب یک یا چند زیر‌شاخه وضعیت مطلوب آموزش پزشکی تخصصی در دو سطح استاندارد پایه (ضروری) و استاندارد ارتقای کیفیت تعریف شده است. بررسی تطبیقی نظام آموزش پزشکی تخصصی کشور از نظر قوانین و مقررات مربوطه، به ویژه آیین نامه ها، دستورالعمل ها و استانداردهای ساختار نوین ارزشیابی و اعتباربخشی آموزش پزشکی تخصصی کشور با استانداردهای WFME می تواند نقاط قوت و ضعف آن را بهتر نمایان سازد. در این مقاله با بیان هر یک از استانداردهای WFME برای آموزش پزشکی تخصصی به مقایسه وضعیت نظام آموزش پزشکی تخصصی کشور از منظر مقررات و استانداردهای آموزشی موجود با آن می پردازیم. بر اساس نتایج این بررسی مشخص می‌شود که از میان 37 استاندارد پایه راهنمای مورد ذکر، در 34 مورد مقررات و استانداردهای آموزش پزشکی تخصصی کشور دارای انطباق مناسب تا کامل با این استانداردها می باشد. هر چند انطباق ذکر شده قابل توجه می باشد اما لازم است تلاش‌های بیشتری برای تأمین موارد عدم انطباق، و نیز تحقق استانداردهای ارتقای کیفیت انجام گیرد. آدرس. دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی, ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی, خیابان وصال شیرازی, بلوار کشاورز, تهران.
متن کامل [PDF 32 kb]   (2506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها