[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 36-36 برگشت به فهرست نسخه ها
استاندارد‌های مراکز آموزش مهارت‌‌های بالینی
ژامک خورگامی ، گودرز دانایی، بهزاد دماری
چکیده:   (21392 مشاهده)
مؤسسه. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقدمه. از پنج سال پیش تأسیس مراکز آموزش مهارت‌‌های بالینی(clinical skills lab) در برخی دانشگاه‌های کشور شروع شده است. مدیران مراکز آموزش مهارت‌‌های بالینی دانشگاه‌ها در کارگاه آموزشی مدیران این مراکز در دی‌ماه 1380 مطرح کردند که وجود استاندارد‌‌هایی برای این مراکز باعث خواهد شد تا مدیران بتوانند با تکیه بر آن‌ها حداقل‌های ضروری مرکز را تضمین کنند. همچنین وجود این استاندارد‌ها پایه‌ای برای ارزیابی‌های درونی و بیرونی مراکز خواهد بود. روشها. در تدوین این استاندارد‌ها، از قالب «استاندارد‌های بین‌المللی پایه دانشکده‌های پزشکی» که توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی(WFME) تهیه شده است استفاده شد. سپس حیطه‌های اصلی استاندارد‌ها در شش عنوان برنامه‌ریزی، مدیریت, دانشجویان, برنامه آموزشی، ارزشیابی برنامه و منابع آموزشی تعیین و زیرحیطه‌های آنان نیز مشخص شدند. سپس پیش‌نویس استانداردهای مربوط به هر حیطه با استفاده از منابع آموزشی و مدیریتی موجود و تجربیات کارشناسان معاونت آموزشی و امور دانشگاهی تدوین شد. پیش‌نویس اولیه در سه مرحله اصلاح و ویرایش شد. پیش‌نویس اصلاح‌شده برای نظرسنجی به دوازده دانشگاه علوم پزشکی که طبق ارزیابی‌های معاونت آموزشی و امور دانشگاهی جزو دانشگاه‌های صاحب تجربه در تأسیس مرکز آموزش مهارت‌های بالینی بودند ارسال شد و با اعمال نظرات دانشگاه‌ها استاندارد‌ها نهایی شد. این استانداردها در دو سطح «استاندارد ضروری» و «استاندارد کیفیت» تقسیم‌ شده‌اند. «استانداردهای ضروری» استانداردهایی هستند که رعایت آن‌ها در هر مرحله از راه‌اندازی و توسعه ضروری است. «استانداردهای کیفیت» استانداردهایی هستند که اجرای آن‌ها را می‌توان به مراحل بعدی توسعه موکول کرد. یافته‌ها. نتیجه طرح فوق 30 استاندارد ضروری و 21 استاندارد کیفیت برای مراکز آموزش مهارت‌های بالینی است که در 6 حیطه و 27 زیرحیطه تنظیم شده‌اند. نتیجه. با استفاده از استاندارد‌‌‌های مورد توافق می‌توان:برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تأسیس و را‌ه‌اندازی این مراکز انجام شود. ارزیابی درونی مراکز را انجام داد. ارزیابان وزارت متبوع می‌توانند ابزار منطقی, تعریف‌شده و یکسانی برای پایش مستمر این مراکز به کار برند. آدرس. دبیرخانه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی, خیبان وصال, بلوار کشاورز, تهران.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorgami Z, Danaie G, Damari B. Clinical Skills Centers Standards. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :36-36
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-517-fa.html

خورگامی ژامک، دانایی گودرز، دماری بهزاد. استاندارد‌های مراکز آموزش مهارت‌‌های بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :36-36

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-517-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858