[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 35-35 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378
طلعت خدیوزاده، اکبر درخشان، علی اکبر سیف، ناصر ولایی
چکیده:   (17615 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدمه. با توجه به اهمیت راهبردهای مطالعه و یادگیری در پیشرفت تحصیلی که لزوم سنجش آنرا ایجاب میکند و با توجه به فقدان اطلاعات در مورد راهبردهای مورد استفاده دانشجویان، این پژوهش با هدف بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1378 و تعیین عوامل مرتبط با استفاده از این راهبردها انجام شد. روشها. در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که در سال 1378 مشغول به تحصیل بوده اند، انتخاب شدند. دانشجویان خارجی از مطالعه حذف شدند. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری تألیف شده توسط وین اشتین و همکاران بررسی شد. این پرسشنامه برای استفاده در این پژوهش به زبان فارسی ترجمه و 3 مطالعه مقدماتی بر روی آن انجام شد. این پرسشنامه یک ابزار تشخیصی است که شامل 10 حیطه نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، پردازش اطلاعات خودآزمایی و راهبردهای آزمون می باشد. اطلاعات فردی و سوابق تحصیلی از پرونده های تحصیلی دانشجویان استخراج شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید. یافته ها. دانشجویان از سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین نمرات و از انتخاب ایده اصلی، کمترین نمرات را کسب نمودند. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشته ها و پایه های تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت آماری معنی دار نداشت. دختران از نگرش بهتری نسبت به تحصیل برخوردار بودند (000/0 p =) و پسران به میزان بیشتری از راهبردهای پردازش اطلاعات استفاده میکردند (025/0 p =). دانشجویانی که حداقل در یکی از ترمهای گذشته مشروط شده بودند درحیطه های اضطراب (000/0 p =)،پردازش اطلاعات (005/0 p =)، انتخاب ایده اصلی (033/0 p=) ،خودآزمایی (34/1 p =) و راهبردهای آزمون (000/0 p =) نمرات کمتری کسب کردند. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیتهای انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود. نتیجه. یافته ها بیانگر عملکرد خوب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیتهای انگیزشی آنان می باشد. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری در تعیین حیطه های قوت و ضعف مطالعه دانشجویان بویژه در بررسی مشکلات یادگیری دانشجویانی که سابقه افت یا شکست تحصیلی دارند و نیز آموزش راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان توصیه می شود. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی مشهد, خیابان دانشگاه, مشهد.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadivzadeh T, Drakhshan A, Saif A A, Valae N. Relation between students’ use of learning and study strategies and their academic and personal characteristics in Mashad University of Medical Sciences, 1999. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :35-35
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-515-fa.html

خدیوزاده طلعت، درخشان اکبر، سیف علی اکبر، ولایی ناصر. ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :35-35

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-515-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937