[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 34-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطابق نیاز آموزشی ومحتوای آموزشی دوره های بیماریهای شایع روانپزشکی و بیماریهای شایع اطفال از دید مشمولین آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 80
حامد ریحانی کرمانی، عصمت نوحی، نوذر نخعی
چکیده:   (21708 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی کرمان مقدمه. تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزشی ونخستین عامل ایجاد تضمین کیفیت واثربخشی کارکرد آموزش است. کلیه تصمیمات در خصوص تدارک اهداف ومحتوای آموزشی مناسب واستفاده موثراز سایرمنابع تابعی از مطالعات نیازسنجی است. هدف این مطالعه تعیین تطابق نیازآموزشی ومحتوای آموزشی ارائه شده در دوره های بازآموزی بیماریهای شایع روانپزشکی وبیماریهای شایع اطفال بوده است. روشها. این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. 50 نفر از مشمولین آموزش مداوم سال 80 که در دوره های آموزشی روانپزشکی واطفال شرکت نموده اند. نمونه پژوهش را تشکیل داند. ابزارجمع آوری داده ها وپرسشنامه آموزش مدون دوره بازآموزی بود متشکل از ویژگیهای فردی وسئوالات سنجش تطابق نیاز ومحتوا برای دوره روانپزشکی واطفال که براساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت تنظیم گردید. روایی ابزاربا استفاده از روایی محتوا ونظرخواهی ازصاحب نظران r=0.98 وپایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون مجدد r=0.85 محاسبه شد. داده ها با نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. یافته ها. بیشترین نیاز دردوره بیماریهای شایع اطفال یا 1/96 درصد مربوط به کاربرد بالینی آنتی بیوتیکها و 7/80% مربوط به عفونتهای حاد تنفسی بوده است. بیشترین مطابقت بین نیاز ومحتوا دراین دوره مربوط به برخورد با بیمارتب دار83% وکاربرد بالینی آنتی بیوتیکها 8/81% وکمترین مطابقت مربوط به مواد تیفوئید ، بروسلوزو بیماریهای پوست به ترتیب 25%، 6/16%و 7/16% بوده است. بیشترین نیاز دردوره بیماریهای روانپزشکی مربوط به اختلالات اضطرابی 6/82% ودرمانهای دارویی 6/69% وبیشترین مطابقت مربوط به اختلالات اضطرابی 74%، اعتیاد4/70% ودرمانهای دارویی 4/ 70% بوده است. کمترین تطابق مربوط به سبب شناسی 9/25% واختلالات سوماتوفرم تجزیه ای وساختگی 2/22% بوده است. همچنین بین متغیرسابقه کاربا نظرات افراد درزمینه تطابق نیاز ومحتوا دردوره روانپزشکی با P<0.05 رابطه معنی داروجود داشت بطوریکه افراد با سابقه کاربیشتر، تطابق بیشتری دراین زمینه احساس نمودند. همچنین بین نظرات مشمولین دردوره بیماریهای شایع اطفال با متغیرجنس رابطه معنی دار آماری وجود داشت ومردان نسبت به زنان تطابق بیشتری را اعلام نمودند. نتیجه. براساس یافته های تحقیق به نظرمی رسد که در برنامه ریزیهای آینده بتوان با تحلیل محتوا براساس نیاز آموزشی تاکید بیشتری نمود وازنتایج آن که اثربخشی بیشترآموزش وجلب رضایت مشمولین خواهد بود استفاده کرد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی کرمان, کرمان.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reihani Kermani H, Nohi E, Nakheii N. Investigation of educational needs correspondence with educational content of workshops in prevalent psychiatry & pediatric diseases according to subjects of continuing education in Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :34-34
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-513-fa.html

ریحانی کرمانی حامد، نوحی عصمت، نخعی نوذر. بررسی تطابق نیاز آموزشی ومحتوای آموزشی دوره های بیماریهای شایع روانپزشکی و بیماریهای شایع اطفال از دید مشمولین آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 80. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :34-34

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-513-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921