:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 32-33 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش بیماران در رابطه با حضور دانشجویان در بخشهای آموزشی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تابستان 1379
محمدحسن کارگرماهر، میم برزگر
چکیده:   (17707 مشاهده)
مؤسسه. دانشکده پزشکی تبریز مقدمه. یکی از مشکلات عمده بخش های بالینی آموزشی رابطه متقابل بین دانشجویان و بیماران بستری در این بخشها است. به طوری که در موارد زیادی مشاهده می شود بیماران علیرغم حضور پزشکان مجرب و امکانات بهتر در این بخش ها از بستری شدن در آنها خودداری می کنند. هدف از این مطالعه بررسی نظر بیماران بستری در بخش های آموزشی در مورد جنبه های گوناگون حضور دانشجویان در بخش های آموزشی است. روشها. مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است که در مرداد ماه 1379 در 12 بخش از 4 بیمارستان آموزشی شهر تبریز توسط پرسشنامه ای که شامل 16 سئوال بود در مورد 120 نفر از بیماران بستری با مراجعه مستقیم به بیمارستان و پرسش از کلیه بیماران بستری در آن روز (در بخش کودکان با پرسش از همراه بیمار تکمیل شده است). یافته ها. در 90% موارد بیماران از مشارکت دانشجویان در امر مراقبت و درمان خود راضی بودند و در 82% موارد حضور دانشجویان را باعث افزایش میزان اطلاعات پزشکی خود در مورد بیماری شان و نحوه مراقبت از خود می دانستند. همچنین در 28% موارد بیماران از تکرار شرح حال گیری و معاینه توسط دانشجویان ابراز رضایتی و در 5/65% آن را باعث طولانی شدن ویزیتها می دانستند. از طرف دیگر در 89% موارد حضور توام پزشک و دانشجو در بخش را باعث افزایش دقت در امر تشخیص و درمان خود می دانستند. در نهایت در 5/57% از بیماران اظهار می داشتند که بحث های علمی به عمل آمده در مورد بیماری شان هنگام ویزیت باعث نگرانی آنها در مورد بیماری خود می شود. نتیجه. یافته های فوق نشان می دهد که علیرغم طولانی شدن معاینه اغلب بیماران بستری در بخشهای آموزشی حضور دانشجویان را مفید ارزیابی می کنند، که امید است با در نظر گرفتن سایر انتظارات و حقوق بیماران از این فرصت بخوبی استفاده شود. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی تبریز, تبریز.
متن کامل [PDF 26 kb]   (2265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۵


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها