Moattari M, Abedi H A, Amini A, Fathi Azar E. The Effect of Reflection on Critical Thinking Skills of Nursing Students in Tabriz Medical University. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :58-64
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-51-fa.html
معطری مرضیه، عابدی حیدرعلی، امینی ابوالقاسم، فتحی آذر اسکندر. تاثیر بازاندیشی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شهرستان تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (4) :58-64
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-51-fa.html
چکیده: (32864 مشاهده)
مقدمه br> افزایش و بهبود مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در شرایط رشد فزاینده دانش بشر، اهمیت توجه به پرورش مهارتهای تفکر دانشجویان را روشن نموده است. در این راستا، استفاده از راهبرد آموزشی بازاندیشی، راهکاری است که توسط پژوهشگران و دستاندرکاران برنامههای آموزشی برای پرورش تفکر توصیه شده است. پژوهش حاضر، برای آزمودن تاثیر بازاندیشی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان تبریز انجام شده است.روشها br> چهل نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان تبریز داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند. این افراد پس از شرکت در یک جلسه توجیهی در آزمون مهارتهای تفکر انتقادی شرکت نمودند. سپس به دو گروه 20 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد در برنامههای معمول بالینی تنظیم شده و گروه تجربی، علاوه بر شرکت در برنامههای معمول بالینی، در برنامه مداخله این پژوهش نیز شرکت نمودند تا آمادگیهای لازم را برای انجام بازاندیشی به دست آورند و پس از آن به مدت ده هفته، به بازاندیشی بر تجارب بالینی و مراقبتی پرداختند. در پایان برنامه بالینی، هر دو گروه مجدداً در آزمون مهارتهای تفکر انتقادی(critical thinking) شرکت کردند. نتایج به دست آمده از این آزمون، مبنای تحلیل آماری بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تی زوج و تی برای گروههای مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. br>نتایج br> نتایج پژوهش موید تاثیر بازاندیشی بر استدلال استقرایی دانشجویان و نیز نمره کل آزمون مهارتهای تفکر انتقادی بود. یافتهها تفاوت دانشجویان دو گروه را از نظر کسب مهارتهای تفکر انتقادی در طول برنامه مورد تایید قرار داد. br>بحث br> با توجه به اینکه آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا یک آزمون عمومی برای اندازهگیری مهارتهای تفکر انتقادی است، تغییر به دست آمده در نتیجه یک روش آموزشی یافته ارزشمندی است که لزوم استفاده از راهبرد بازاندیشی را در برنامههای آموزشی تصریح مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24