XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ، Behnaz1357@yahoo.com
چکیده:   (2064 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی جزء لاینفک برنامه‌های آموزشی محسوب می‌شود و بی‌تردید انجام ارزشیابی مناسب جهت دروس بالینی گروه علوم پزشکی و دندانپزشکی که رسالت تربیت نیروهای متخصص حرفه‌ای را دارند، باعث ارتقای سطح کیفی آموزش می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی درباره شیوه‌های ارزشیابی دروس بالینی دندانپزشکی عمومی درسال 1397 -1396 انجام گرفت.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمام دانشجویان ترم 10 و 11 (در مجموع 50 نفر) دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 1397-1396 شرکت نمودند. ابزار گرد آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. براساس مقیاس سه درجه‌ای لیکرت میانگین بین 0تا 7/0 ضعیف، 7/0 تا 4/1 متوسط و 4/1 تا 2 قوی در نظر گرفته شد. شیوه گرد آوری پرسشنامه‌ها به صورت میدانی انجام گردید. بعد از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، داده‌ها way Anova One و Tukey و آزمون کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از منظر گروه هدف حیطه ارزشیابی آسکی با میانگین 69/0وانحراف معیار44/0 متوسط رو به ضعیف، روش ارزشیابی ریکوارمنت با میانگین99/ وانحراف معیار50/0متوسط و حیطه کیفیت نحوه ارزشیابی دروس بالینی با میانگین 20/1 وانحراف معیار32/0خوب ارزیابی شد. ولی عدم رضایت در چند مورد از جمله فیدبک دهی اساتید، مناسب بودن روش ارزشیابی آسکی برای ارزیابی مهارت‌های بالینی دندانپزشکی و استفاده از معیار‌های یکسان برای نمره‌دهی توسط اساتید از نظر دانشجویان دیده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نظر کلی دانشجویان که شیوه‌های ارزشیابی دروس بالینی را درمجموع متوسط ارزیابی کردند، به نظر می‌رسد که روش‌های ارزشیابی دروس بالینی و کیفیت نحوه ارزشیابی آنها در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی نیاز به بررسی و بازنگری دارد.
متن کامل [PDF 531 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1398/11/26 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/6/11 | انتشار الکترونیک: 1399/6/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.