دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، maryamavizhgan@gmail.com
چکیده: (94858 مشاهده)
مقدمه: گروه آموزشی به عنوان زیرنظام اصلی دانشگاه به حساب میآید و بهبود کیفیت دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروههای آموزشی آن است. این مطالعه با هدف تدوین، پیادهسازی، پایش و ارزشیابی مؤلفههای ارتقای عملکرد گروههای آموزشی انجام شد.
روشها: در این مطالعه اقدام پژوهی در 32 گروه آموزشی دانشکده پزشکی، بر مبنای استانداردهای اعتباربخشی مؤسسهای مؤلفههای ارتقای گروهها تعیین شد. مؤلفهها از نظر اهمیت، قابلیت اندازهگیری و قابلیت اجرا با مقیاس و وزن مناسب توسط صاحبنظران با جلسه گروه متمرکز اولویتبندی گردید و ابزاری روا و پایا برای پایش و ارزشیابی میزان تحقق مؤلفهها تدوین و مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: مؤلفههای ارتقای عملکرد گروهها شامل تدوین و اجرای برنامه عملیاتی، وبسایت، عرصههای آموزشی، دیدگاه اعضای هیأتعلمی در مورد مدیر گروه، دیدگاه هیأترییسه دانشکده در مورد پاسخگویی گروه به همراه راهنمای اندازهگیری این مؤلفهها تعیین شد. میانگین میزان تحقق مؤلفهها 79درصد به دست آمد. کمترین میزان تحقق مربوط به مؤلفه مشارکت اساتید در فعالیتهای گروه و به موقع ارائه دادن برنامه عملیاتی به میزان 72درصد و بیشترین میزان تحقق مربوط به مؤلفه رعایت استانداردهای عرصههای آموزش بالینی به میزان 92درصد بود.
نتیجهگیری: ارتقای وبسایت، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی، بهبود عرصههای آموزش، افزایش مشارکت اعضای هیأتعلمی، افزایش نظم در تشکیل شوراهای گروه و افزایش پاسخگویی گروه از نتایج اصلی این مطالعه بود. بهکارگیری مدیران توانمند و با تجربه در مسند گروه، نظارت و بررسی بیشتر شورای هیأترییسه دانشکده و شورای مدیران گروههای آموزشی دانشکده بر مسایل آموزشی به خصوص تدوین و اجرای برنامه عملیاتی و اصلاح و بازنویسی آییننامه شرح وظایف مدیران گروههای آموزشی توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1398/6/4 | پذیرش: 1398/10/8 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10