XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، karimollahi@gmail.com
چکیده:   (2299 مشاهده)
مقدمه: وجود اساتید با انگیزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت در آموزش دانشجویان و ارتقای سلامت جامعه نقشی حیاتی دارد. تاکنون مطالعات زیادی در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان به روش‌های مختلف انجام شده است، ولی با توجه به فقدان مبنای منطقی برای بررسی عوامل انگیزشی در اساتید دانشگاه مطالعه حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش کیفی پرداخت.
روش‌ها: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا با استفاده از مصاحبه نیمه‌ ساختار یافته با 21 نفر از اعضای هیأت‌علمی مجرب دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند، انجام یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا در قالب نرم افزار MAXQDA-10 استفاده شد.
نتایج: پس از تحلیل داده‌ها 26 زیر مضمون به دست آمد که بعد از دسته‌بندی 8 مضمون اصلی شامل طبقات "موانع توسعه و موفقیت، عدم تشویق به ایده‌آفرینی، عدم ارزش‌گذاری، مدیریت نامؤثر، تنگناهای مالی و رفاهی، تعاملات غیرحرفه‌ای، ارزشیابی ناکارآمد و بی‌عدالتی"استخراج شد.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد انگیزهاعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ علوم پزشکی اردبیل با چالش‌های جدی متعددی از جمله ضعف مدیریتی و فردی روبرو است که جهت بهبود وضعیت انگیزشی اعضای هیأت‌علمی ضروری است به این چالش‌ها پاسخ مناسب داده شود.
متن کامل [PDF 335 kb]   (592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/6/3 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.