XML English Abstract Print


دانشگاه مازندران ، khosrorashid@yahoo.com
چکیده:   (2574 مشاهده)
مقدمه: مدل انتظار- ارزش هزینه نقش سه مؤلفه مهم را در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی نشان می‌دهد. این پژوهش با هدف، بررسی روایی و پایایی مقیاس انتظار- ارزش- هزینه در میان دانشجویان انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی و به‌ منظور اعتباریابی مقیاس یاد شده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 328 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان و بوعلی سینا در سال تحصیلی 1397 با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. مقیاس انتظار ارزش هزینه کوزوویچ (Kosovich) و همکاران پس از ترجمه به فارسی، به‌صورت یک پرسشنامه 10 گویه ای در اختیار دانشجویان قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی و بررسی همسانی درونی، و ضریب پایایی تنصیفی انجام شد.
نتایج: تحلیل عامل اکتشافی، انگیزش مثبت و هزینه را به عنوان 2 عامل مقیاس نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. روایی محتوایی بر پایه شاخص CVI برابر با 79/0 به دست آمد. در بررسی اعتبار مقیاس، مقدار آلفای کرونباخ برای هرکدام از عامل‌ها به ترتیب 79/0، 76/0 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی تنصیفی 76/0 برآورد شد.
نتیجه‌گیری: مقیاس انتظار- ارزش- هزینه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. بنابراین این ابزار می‌تواند در پژوهش‌های آینده به کار برده شود.
متن کامل [PDF 495 kb]   (583 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1397/11/12 | پذیرش: 1399/3/1 | انتشار: 1399/4/15 | انتشار الکترونیک: 1399/4/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.