XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی ، izadian@ut.ac.ir
چکیده:   (2333 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشکی یک حوزه مطالعاتی گسترده است که به عنوان زیر مجموعه‌ای از تحقیقات آموزشی به بررسی دروندادها، فرآیندها و برون‌دادهای مرتبط با تدریس و یادگیری علوم پزشکی می‌پردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مطالعات آموزش پزشکی پژوهشگران ایرانی در بین تحقیقات آموزشی نمایه شده در پایگاه علمی وب آو ساینس(Web of Science) در بین سال‌های 1990 تا 2015 انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی به روش تحلیل هم آیندی واژگان (یکی از روش‌های علم سنجی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه برون‌دادهای علمی ایرانیان در حوزه تحقیقات آموزشی نمایه شده در پایگاه علمی وب آو ساینس در بین سال‌های 1990 تا 2015 بود.
نتایج: یافته‌ها تولید 2954 مقاله توسط 6643 نویسنده در طول مدت بررسی را نشان داد. وابستگی سازمانی سه نویسنده پرتولید و اثرگذار مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. واژه‌های آموزش، دانشجو، سلامت، زنان، یادگیری، دانش، خطر، پزشکی، کیفیت و مدرسه، پرکاربردترین واژه‌ها در مفاهیم مورد بررسی بود.
نتیجه‌گیری: آموزش پزشکی در کشور ایران با رشد چشم‌گیر در سال‌های اخیر توانسته است بیش‌ترین حجم مطالعات آموزشی را به خود اختصاص دهد به گونه‌ای که مقالات نویسندگان پرتولید و تأثیرگذار، مجلات و مؤسسات برتر نمایه شده ذیل موضوع آموزش در پایگاه علمی وب آو ساینس مربوط به حوزه پزشکی و پیراپزشکی بودند.
متن کامل [PDF 569 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1397/9/21 | پذیرش: 1397/11/23 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.