XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، sedc.derakhshanfard@yahoo.com
چکیده:   (2311 مشاهده)
مقدمه: با وجود گسترش فناوری و اهمیت همه جانبه‌ی توسعه آن در نظام آموزش عالی، تحقیقات نشان می‌دهد که هنوز در بسیاری از مراکز آموزش عالی توسعه‌ی فناوری چندانی صورت نگرفته است و موانعی در این راستا وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان به عنوان دریافت‌کننده آموزش، در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی _ همبستگی جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از بین آنها نمونه‌ای به تعداد 423 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. از شاخص‌های آماری توصیفی جهت توصیف و تبیین ویژگی‌های آزمون و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
نتایج: به طور کلی 10 عامل (سازمانی، بودجه‌ای، مدیریتی، حقوقی/اداری، راهبردی، پداگوژی، فنی، اجرایی، فرهنگی، فردی) در مجموع حدود 330/50 درصد از کل واریانس را تبیین می‌کند که عامل سازمانی با 234/6 درصد از تبیین واریانس بیش‌ترین سهم را در تبیین متغیر داشت و عامل فردی با 553/2 درصد تبیین واریانس کم‌ترین سهم را در تبیین متغیر داشت.
نتیجه‌گیری: مهم‌ترین عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مانع سازمانی بود که با رفع ابهامی که درباره آموزش الکترونیک و ارزش مدرک تحصیلی آن وجود دارد و همچنین با تربیت نیروی متخصص این مشکل قابل رفع است.
متن کامل [PDF 333 kb]   (674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1397/9/10 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.