XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shahvarizahra@gmail.com
چکیده:   (2509 مشاهده)
مقدمه: نقش الگویی اساتید در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فراگیران مهم است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون ارزیابی رفتار حرفه‌ای اساتید شامل چند آیتم رفتار حرفه‌ای موجود در ارزیابی آموزشی بوده است که توسط دانشجویان انجام می‌شده است. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی ابزاری جامع برای ارزیابی رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی از نگاه تمام ذی‌نفعان انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه روان‌سنجی، طراحی ابزار جهت ارزیابی رفتار حرفه‌ای پزشکان هیأت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی چهار فاز انجام شد. فاز اول تدوین گویه‌ها بر اساس مرور منابع و جمع‌آوری نظرات خبرگان، فاز دوم تأمین روایی محتوایی و روایی صوری گویه‌ها، فاز سوم مطالعه پایلوت و فاز چهارم تأمین پایایی گویه‌ها بود. تدوین گویه‌ها و روایی صوری به روش کیفی بررسی شد. تأمین روایی محتوا با استفاده از آمار توصیفی و پایایی پرسشنامه با روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و پایایی نسبی با روش آزمون- بازآزمون تأمین شد.
نتایج: جهت طراحی پرسشنامه بر اساس مرور منابع استخر 60 گویه‌ای تشکیل شد، سپس با مصاحبه با 5 نفر خبره گویه‌های
هم پوشان حذف و تعداد گویه‌ها به 30 گویه تقلیل یافت. در مرحله بعد روایی محتوا (679/0
CVR= روایی صوری و پایایی گویه‌ها (931/. =α) تأمین گردید، در نهایت تعداد 7 گویه به رؤسای بخش‌ها، 6 گویه به همکاران، 8 گویه به دستیاران، 5 گویه به پرستاران اختصاص یافت. همچنین مشخص شد بیماران قادرند رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت بالینی پزشکی را از 4 جنبه ارزیابی کنند.
نتیجه‌گیری: ابزاری 360 درجه شامل 5 قسمت مشتمل بر 18 گویه تدوین شد که می­تواند رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی را با در نظر گرفتن دیدگاه تمام ذی‌نفعان شامل ارائه دهندگان خدمت و بیماران بررسی ‌نماید.

متن کامل [PDF 312 kb]   (1028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1397/8/6 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.