دوره 1، شماره 4 - ( پاييز 1380 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 43-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMCID: 27467030

XML English Abstract Print


چکیده:   (22209 مشاهده)
مقدمه نگرش‌ دانشجویان‌ رشته‌ پزشکی‌ در مورد رشته‌ تحصیلی‌ خود نقش‌ موثری‌ در برنامه‌ریزی‌های‌ کلان‌ مملکتی‌ خواهد داشت‌. تعیین‌ نوع‌ نگرش‌ به‌ تحصیل‌ در رشته‌ پزشکی‌ از دیدگاه‌ دانشجویان‌ و سپس‌ ارتباط دادن‌ نوع‌ نگرش‌ با خصوصیات‌ دموگرافیک‌ افراد هدف این پژوهش بوده است‌.روش‌ها این پژوهش‌ توصیفی‌-مقطعی‌ در اردیبهشت‌ سال‌ 1378 انجام شد. تعداد 380 پرسشنامه توسط دانشجویان پزشکی تکمیل شد. هر پرسشنامه‌ حاوی‌ 30 عبارت‌ برای سنجش نوع‌ نگرش‌ بود. با تعیین‌ نمره‌ نگرش‌ بر اساس‌ مقیاس‌ درجه‌‌بندی‌ لیکرت‌، میانگین‌ نمره‌ کل‌ آزمون‌ به دست‌ آمد.‌ با توجه به‌ میانگین‌ نمرات اصلی پرسشنامه، مثبت‌ یا منفی‌ بودن‌ نگرش دانشجویان معین‌ گردید. سپس‌ با استفاده‌ از روش‌های‌ آماری‌ آنالیز واریانس‌ یک‌طرفه‌، آزمون‌ t و ضریب‌ همبستگی‌ پیرسون‌، به‌ مقایسه‌ نمره‌ نگرش‌ بر حسب ‌خصوصیات‌ دموگرافیک‌، پرداخته‌ شد.نتایج با میانگین‌ نمره‌ نگرش‌ 78/73 که‌ از میانگین‌ نمره‌ کل آزمون‌ کمتر بود،‌ نگرش‌ دانشجویان‌ منفی‌ تلقی گردید. مقایسه‌ نمرات‌ نگرش‌ دانشجویان‌ بر حسب‌ جنس‌، اختلاف‌ معنی‌داری‌ نشان داد‌ بطوری که نمره‌ نگرش‌ افراد مؤنث‌ بیشتر از افراد مذکر بود. مقایسه‌ نمره‌ نگرش‌ افراد بر حسب‌ سن‌ نیز اختلاف‌ معنی‌داری‌ داشت یعنی با افزایش‌ سن‌، نمره‌ نگرش‌ کاهش‌ یافته بود‌. مقایسه‌ نمره‌ نگرش‌ افراد بر حسب‌ مقطع‌ تحصیلی،‌ بیانگر اختلاف‌ معنی‌داری‌ بود بطوری که‌ با افزایش‌ سنوات‌ تحصیلی،‌ نمره‌ نگرش‌کاهش‌ داشت‌. مقایسه‌ نمره‌ نگرش‌ افراد بر حسب‌ وضعیت‌ تاهل‌ و بومی‌ یا غیر بومی‌ بودن‌ اختلاف‌ معنی‌دار نداشت.بحث‌. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، دانشجویان رشته پزشکی نسبت به وضعیت تحصیلی خودشان نگرش منفی داشتند ولی ‌این نوع نگرش در دانشجویان دختر از شدت کمتری برخوردار بود.
متن کامل [PDF 236 kb]   (4655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/9/24 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.