XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A. A Survey on Distractors in Multiple-choice Questions and its Relationship on Difficulty and Discriminative Indices. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :180-188
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4776-fa.html
شکورنیا عبدالحسین. گزینه‌های انحرافی در سؤالات چند گزینه‌ای و رابطه آن با ضریب دشواری و ضریب تمیز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :180-188

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4776-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (3353 مشاهده)
مقدمه: گزینه‌های انحرافی در سؤالات چند گزینه‌ای اهمیت زیادی دارند و می‌توانند روی کیفیت آزمون تأثیرگذار باشند. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی گزینه‌های انحرافی و رابطه بین این گزینه‌ها با ضریب دشواری و تمیز در آزمون‌های چند گزینه‌ای گروه
 ایمنی‌‌شناسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1396 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی گزینه‌های انحرافی سؤالات امتحانی درس ایمنی‌‌شناسی مورد بررسی قرارگرفت. گزینه‌هایی که توسط بیش از 5 درصد آزمون شوندگان انتخاب شده بود، به عنوان گزینaه انحرافی مناسب و گزینه‌هایی که توسط کم‌تر از 5 درصد آزمون شوندگان انتخاب شده بود، گزینه انحرافی نامناسب در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج: از مجموع 2124 گزینه انحرافی، تعداد 1361 گزینه انحرافی (08/64 درصد) مناسب و تعداد 763 گزینه انحرافی (92/35 درصد) نامناسب بود. فراوانی سؤالات چندگزینه‌ای با 0، 1، 2 و 3 گزینه انحرافی مناسب به ترتیب 4/12درصد، 5/19درصد، 5/31درصد و 6/36درصد بود. بین تعداد گزینه‌های انحرافی مناسب و ضریب دشواری سؤالات همبستگی منفی معناداری وجود داشت (442/0-=r، 0001/0=p) اما بین تعداد گزینه‌های انحرافی مناسب و ضریب تمیز سؤالات همبستگی معناداری وجود نداشت (043/0=r، 259/0=p).
نتیجه‌گیری: بیش از یک سوم گزینه‌های انحرافی سؤالات مورد بررسی نامناسب هستند. بین تعداد گزینه‌های انحرافی مناسب و ضریب دشواری همبستگی منفی وجود داشت به نحوی که با افزایش تعداد گزینه‌های انحرافی مناسب، درجه دشواری سؤال افزایش می‌یافت و سؤال مشکل‌تر می‌شد. اما بین تعداد گزینه‌های انحرافی مناسب و ضریب تمیز همبستگی وجود نداشت. تحلیل سؤالات چند گزینه‌ای، شناسایی و حذف گزینه‌های انحرافی نامناسب می‌تواند به بهبود کیفیت سؤالات آزمون کمک کند.
متن کامل [PDF 295 kb]   (981 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1397/6/11 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education