XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbary Borng M, Alipour M, Delavar M. The Effect of Students' Perceptions on Relationship between Professors and Patients on Their Professional Ethics in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :126-134
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4657-fa.html
اکبری بورنگ محمد، علی پور محمد، دلاور مریم. تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفه‌ای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :126-134

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4657-fa.html


دانشگاه بیرجند ، akbaryborng2003@birjand.ac.ir
چکیده:   (2723 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفه‌ای به ‌عنوان یک ضرورت در حرفه‌ی پزشکی مطرح است و این موضوع می‌تواند در قالب ارتباط اساتید با سایر افراد برای دانشجویان شکل‌گیری و درون‌سازی شود. یکی از تعاملات مهم اساتید، ارتباط با بیمار است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفه‌ای آنان در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها:  در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1396 بودند که با استناد به جدول مورگان و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی (بر اساس مقطع تحصیلی)، نمونه‌ای به حجم 151 نفر مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: ارتباط اساتید با بیمار می‌تواند پیش‌بینی کننده اخـلاق حرفه‌ای دانشجویان در مؤلفه‌های آموزش و پژوهش (01/0p< , 09/0R2=) و ارتباط با همکار (01/0p< , 04/0R2=) باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که ارتباط اساتید با بیمار بر رشد اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی تأثیرگذار است و از طرفی تعاملات اساتید با سایر افراد یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفه‌ای دانشجویان است، بنابراین برنامه‌ریزی جهت بهبود ارتباط اساتید با بیمار از طریق برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی بسیار ضروری می‌نماید.
متن کامل [PDF 628 kb]   (744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education