[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 405-417 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر عملکرد‌های آموزشی در روند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مروری
فریبا حسین زادگان ، مولود رادفر ، سعدی میهن دوست
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، mradfar1343@gmail.com
چکیده:   (939 مشاهده)
مقدمه: اجتماعی شدن حرفه‌ای به عنوان فرایندی ضروری از مهارت یادگیری، نگرش و رفتار لازم برای تحقق نقش‌های حرفه‌ای است. پیامد‌های اجتماعی شدن حرفه‌ای بسیار متغیر، گسترده و متأثر از عوامل مختلف فردی، موقعیتی و سازمانی است. هدف این مطالعه، مروری برنقش عملکرد‌های آموزشی در روند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری است.
روش‌ها: در این مطالعه مروری (Narrative)، جستجوی مقالات در منابع الکترونیک و پایگاه‌های اطلاعاتی, CINAHL, Scopus, Google Scholar, Science Direct, Elsevier , SID, Magiran در محدوده زمانی سال‌های 2017-2002 و همچنین منابع کتابخانه‌ای انجام شد. کلید واژه‌های مورد استفاده شامل اجتماعی شدن، حرفه‌ای، فعالیت آموزشی و دانشجویان پرستاری بود. در جستجوی اولیه 106 مقاله یافت شد و در نهایت 10 مقاله وارد مطالعه گردید.
نتایج: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری در نظام آموزشی، تحت تأثیر عوامل متعددی است که از میان آن‌ها، در نظر داشتن نقش راهبران پرورشی (mentors)، همتایان (peers) و الگوهای نقش (role models) مؤثر، بسیار حائز اهمیت است. همچنین تجارب شخصی و نقش مربیان بالینی در تسهیل توسعه یادگیری و اجتماعی شدن دانشجویان، مورد توجه است.
نتیجه‌گیری: در راستای تسهیل و ارتقای اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری، بهبود و سامان‌دهی نظام آموزشی و اهمیت بر گزینش مربیان بالینی مؤثر و علاقمند، همچنین استفاده از راهبران پرورشی، همتایان و الگوهای نقش مؤثر از راه‌کارهای پیشنهادی در این زمینه است.
واژه‌های کلیدی: اجتماعی شدن، حرفه‌ای، فعالیت آموزشی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 339 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadegan F, Radfar M, Mihandoust S. The Role of Educational Activities on Professional Socialization of Nursing Students: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :405-417
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4615-fa.html

حسین زادگان فریبا، رادفر مولود، میهن دوست سعدی. تأثیر عملکرد‌های آموزشی در روند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :405-417

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4615-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897