XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (6126 مشاهده)
مقدمه: آزمون بالینی ساختار یافته عینییا آسکییکی از شیوه‌های ارزشیابی است که طی سال‌های اخیر، در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به این‌که مطالعات مختلف گزارشات متفاوتی در زمینه آثار این روش ارائه کرده‌اند، همچنان این سؤال وجود دارد که ارزشیابی دانشجویان پرستاری به روش آسکی چه تأثیری بر یادگیری، رضایت و اضطراب آنها دارد، لذا، مطالعه حاضر با هدف مرور بر مطالعات قبلی و بررسیتأثیر ارزشیابی به روش آسکی بر یادگیری، رضایت و اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به صورت مروری نظام مند انجام شد و در پایگاه‌هایGoogle Scholar،SID،Iranmedex،PubMed، ERICجستجو شد. مقالات از سال 2008 تا 2017 با استفاده از کلید واژه‌های دانشجویان پرستاری، ارزیابی، ارزشیابی، آزمون آسکی، ارزشیابی آسکی،یادگیری، استرس امتحان، اضطراب امتحان و رضایت از امتحان. OSCE، Nursing Students, Learning,،Satisfactionو Test Anxiety جستجو شد. در نهایت پس از اعمال معیارهای ورود، از بین 110 مقاله یافت شده، 15 مقاله وارد مطالعه شد.
نتایج: نتایج در سه دسته تأثیر آسکی بر رضایت از امتحان دانشجویان، آسکیبه عنوانیک روش اضطراب‌آور در مقایسه با روش سنتی و تأثیر آسکی بر یادگیری دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که شیوه آسکی با توجه به ویژگی‌هایی که در روند اجرا دارد، رضایتدانشجویان را جلب نموده است و باعث افزایشیادگیری آن‌ها شده است. با این حال، نتایج مطالعات درباره اضطراب‌آور بودن آسکی با یکدیگر توافق ندارد.
نتیجه‌گیری: با طراحی دقیق ایستگاه‌ها، آماده‌سازی مناسب دانشجویان و اساتید در طول ترم تحصیلی، فراهم آوردن محیط مناسب، تجهیزات و نیروی لازم، اختصاص دادن زمان کافی به برگزاری آزمون، می‌توان ارزشیابی دقیقی را به روش آسکی از دانشجویان بعمل آورد.
متن کامل [PDF 265 kb]   (2244 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/7/23 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.