XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com
چکیده:   (3963 مشاهده)
مقدمه: ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ محیط‌های آﻣﻮزشی به لحاظ ﺗﻘﻮﻳﺖ روﺣﻴﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺎﻣﻲ در ﺟﻬﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮ روﻳﻜﺮد ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ از ﺣﺎﻓﻈﻪﮔﺮاﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺗﻔﻜﺮ ﭘﮋوﻫﺸﻲ و اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه ﺑﺮای ﻣﻬﺎرت ﭘﮋوﻫﺶ در دانشجویان اﺳﺖ. یکی از عوامل مؤثر بر این تفکرو مهارت پژوهش، نوع روش تدریس است. پژوهش حاضر با هدف ﺑﺮرﺳﻲ رابطه روش ﺗﺪرﻳﺲ ﻛﺎوﺷﮕﺮی با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام یافت.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری در سال تحصیلی 95-96 بود که حجم نمونه 181 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده،  انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق‌ساخته 28 سؤالی روش تدریس کاوشگری و پرسشنامه محقق‌ساخته 35 سؤالی روحیه پژوهشگری بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در روش تدریس کاوشگری، مؤلفه استدلال کردن (293/0r=، 001/0>p)، مؤلفه حل مسأله (234/0r=، 011/0>p)، مؤلفه فرضیه‌سازی (229/0r=، 013/0>p) و مؤلفه کنجکاوی (462/0r=، 001/0>p) با روحیه پژوهشگری رابطه مثبت و معنادار داشت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفه‌های روش تدریس کاوشگری، مؤلفه کنجکاوی پیش‌بینی‌کننده قابل اعتمادی برای روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری به شمار می‌رود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج از بین مؤلفه‌های روش تدریس کاوشگری، مؤلفه کنجکاوی پیش‌بینی‌کننده قابل اعتمادی برای روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری به شمار می‌رود. از این رو، توجه به روحیه کنجکاوی دانشجویان عامل موثری برای تشویق آنان به پژوهش می باشد.
متن کامل [PDF 275 kb]   (1202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1396/8/27 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.