[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 345-362 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی: مرور سیستماتیک و فرا تحلیل مطالعات
ماندانا جوانک ، خدایار ابیلی، جواد پورکریمی، سید کامران سلطانی عربشاهی
دانشگاه تهران ، mandanajavanak@yahoo.com
چکیده:   (964 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از هر زمان دیگری به مدیران و رهبران شایسته و اثربخش نیاز دارند تا با تهدید‌ها و چالش‌های دنیای مدرن روبرو شوند. ‌این مطالعه با هدف بررسی مطالعات انجام شده در خصوص مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها: در این مرور سیستماتیک مطالعات موجود مرتبط با مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در فاصله سال‌های 1990 تا 2016 با استفاده از روش تحلیل چارچوب مورد بررسی قرارگرفت. کلید واژه‌های اصلی مورد استفاده در‌این تحقیق، عبارت بودند از: Professional Development، Department Chair، Department Head، Program Director، Educational Leadership و Leadership Development و پایگاه‌ها و نمایه‌های اصلی جستجو شامل: Cochran Data Base of Systematic Review، Eric، Medline، Pubmed، Science Direct، Sage، Wiley، Taylor& Francis، Proquest، SID، Iran Medex و Magiran بودند. در جستجوی اولیه 1065 مقاله به دست آمد. پس از غربالگری و ارزیابی کیفی مطالعات، سنتز نهایی بر روی 35 مطالعه انجام شد. روش تحلیل داده‌ها تحلیل چارچوب (Framework Analysis) بود.
نتایج: سنتز مقالات مرتبط در دو دسته مطالعات آموزش عالی و آموزش پزشکی، مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی را در شش درون‌مایه شامل توسعه مدیریتی، توسعه رهبری، توسعه فردی، توسعه آموزشی، توسعه پژوهشی و توسعه بالینی مشخص نمود.
نتیجه‌گیری: شش درون‌مایه حاصل از این مرور سیستماتیک، می‌تواند الگویی اثربخش برای طراحی برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی باشد و نتایج مفیدی در ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه‌ای، مدیر گروه، آموزش پزشکی، آموزش عالی، مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 298 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javanak M, Abili K, Porkarimi J, Soltani Arabshahi S K. Components of Professional Development of Heads of Departments of Medical Sciences: A Systematic Review and Meta-Analysis. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :345-362
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4534-fa.html

جوانک ماندانا، ابیلی خدایار، پورکریمی جواد، سلطانی عربشاهی سید کامران. مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی علوم پزشکی: مرور سیستماتیک و فرا تحلیل مطالعات. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :345-362

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4534-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3920