XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی همدان ، virologyprojects@gmail.com
چکیده:   (3402 مشاهده)
مقدمه: درس ویروس‌شناسی ازدروس با اهمیت در رشته‌های علوم پزشکی است که آموزش ناکافی آن می‌تواند موجب کاهش مهارت‌های تشخیصی بیماری‌های ویروسی در کلینیک و آزمایشگاه گردد، در حالی که در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی این درس به صورت بخش کوچکی از آموزش میکروبیولوژی ارائه می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان رشته‌های پزشکی و علوم آزمایشگاهی همدان و کرمانشاه در مورد ضرورت بازنگری درس ویروس‌شناسی انجام گردید.
روش‌ها: پژوهش توصیفی مقطعی حاضر، با مشارکت دانشجویان دوره کارآموزی و کارورزی رشته پزشکی و دانشجویان سال آخر علوم آزمایشگاهی در دو دانشگاه علوم پزشکی همدان و کرمانشاه به صورت سرشماری از 275 دانشجو در نیمسال اول 1395انجام شد. داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید و داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون t نمونه‌های مستقل و من ویتنی، تحلیل شد.
نتایج: اکثر دانشجویان پزشکی 154نفر (7/80%) و دانشجویان علوم آزمایشگاهی 67 نفر (8/79%) از) درس ویروس‌شناسی را جزء دروس با اهمیت می‌دانستند؛ همچنین 94 نفر (3/49%) از دانشجویان پزشکی و40 نفر (6/47%) از دانشجویان علوم آزمایشگاهی با افزایش تعداد واحد این درس موافق بودند. نتایج نشان داد بین نمرات دیدگاه دانشجویان علوم آزمایشگاهی تنها در حیطه‌ی محیط آموزشی تفاوت معناداری بین دو جنس دیده شد (026/0=P)، اما بین نمرات دیدگاه دانشجویان پزشکی در دو جنس در هیچ کدام از حیطه‌ها تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها دانشجویان ویروس‌شناسی را جزء دروس با اهمیت در رشته خود می‌دانستند و با تغییر و بازنگری در سرفصل‌ها و واحد درس موافق بودند. با توجه به اهمیت و کاربرد درس ویروس‌شناسی در بالین، بازنگری در برنامه آموزشی این درس ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 246 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1396/5/21 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.