:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 183-191 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار گزارش صبحگاهی در گروه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر اساس استانداردهای ملی موقعیت‌های آموزش بالینی
فیروزه مجیدی ، افسانه ملک‌پور، مجید شیرانی، معصومه معزی، نجمه مجیدی
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، nafiroze2@gmail.com
چکیده:   (1549 مشاهده)
مقدمه: گزارش صبحگاهی، کنفرانس‌های مبتنی بر مورد را توصیف می‌کند که استادان، دستیاران و سایر دانشجویان پزشکی برای ارائه موارد بالینی پذیرفته شده در شب گذشته در آن شرکت می‌کنند. دراین پژوهش با در نظر گرفتن استانداردهای ملی، نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی بیمارستان‌های آموزشی شهرکرد بررسی گردید.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفیمقطعی، براساس استانداردهای ملی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و مرور مطالعات، چک‌لیست بررسی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی طراحی گردید. مشاهده‌گر با حضور در 22جلسه گزارش صبحگاهی( به صورت سرشماری) چک‌لیست را تکمیل نمود و در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در گزارش صبحگاهی‌های بررسی شده میانگین طول مدت جلسات 69/13±36/49 دقیقه بود. در20 (9/90%) گزارش صبحگاهی، اساتید گرداننده بحث بودند. در 16 گزارش (3/77%) شیوه ارائه مطالب پرسش و پاسخ بود و اساتید فقط سؤال می‌پرسیدند. در 14 مورد (6/63%) یک بیمار معرفی شد و در 12 مورد (5/54%) فرد معرفی‌کننده کارورز بود. بیش‌ترین بیمارانی که در جلسات گزارش صبحگاهی معرفی شدند بیماران پیچیده با فراوانی50% (11مورد) و بعد ازآن بیماران شایع با فراوانی6/13% (3مورد) بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی گروه‌های مورد بررسی قابل قبول است و گروه‌ها به برگزاری آن پای‌بندند اگرچه در برگزاری جلسات ایرادات و نقص‌هایی وجود دارد. بنابراین اطلاع ‌از نقاط قوت وضعف و ترغیب گروه‌ها باعث خواهد شدکه شرایط جلسات ارتقا یابد و به آموزش بالینی مؤثر کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: گزارش صبحگاهی، استاندارد گزارش صبحگاهی، آموزش بالینی، دانشجوی پزشکی
متن کامل [PDF 198 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۶


XML   English Abstract   Print



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها