جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی                   جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 53-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili Z, Momen-Heravi M, Moravveji S A, Abdi F, Yavari M. Evaluation of Educational Departments of Kashan Shahid Beheshti Teaching Hospital . Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :43-53
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4380-fa.html
وکیلی زریچهر، مومن هروی منصوره، مروجی سید علیرضا، عبدی فهیمه، یاوری مریم. ارزشیابی گروه‌های آموزشی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :43-53

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4380-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، mansoreheravi@yahoo.com
چکیده:   (22277 مشاهده)

مقدمه: بهبود کیفیت آموزش پزشکی از مسائل اصلی نظام آموزش پزشکی کشور است. یکی از استراتژی‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی نقاط ضعف است. هدف از مطالعه حاضر ارزشیابی گروه‌های آموزشی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی در راستای طرح تحول آموزش و بسته اعتباربخشی، در بیمارستان آموزشی شهید بهشتی کاشان بود.

روش‌ها: این مطالعه مقطعی در بیمارستان آموزشی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 95 بر روی 210 کارآموز و کارورز انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش سرشماری و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر استانداردهای آموزشبالینی تدوین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‎پزشکی بود. نظرات کارآموزان و کارورزان در مورد انطباق برنامه‌های آموزشی راند، گراند راند وگزارش صبحگاهی گروههایآموزشی کودکان، داخلی، جراحی‎‎عمومی، قلب، عفونی، مغزواعصاب و جراحی اختصاصی با استانداردهای آموزشبالینی بررسی شد.

نتایج: بیش‌ترین میزان مطلوبیت راند از دیدگاه کارآموزان مربوط به گروه عفونی(3/77 %) و قلب (7/66%) و از دیدگاه کارورزان گروه عفونی (60%) و مغز و اعصاب (40%) بود. بیشترین میزان مطلوبیت گراند راند با توجه به دیدگاه کارآموزان و کارورزان مربوط به گروه عفونی (به ترتیب 7/86 % و 80%) بود. همچنین بیشترین میزان مطلوبیت گزارش صبحگاهی با توجه به دیدگاه کارآموزان وکارورزان مربوط به گروه عفونی (بهترتیب 7/46 % و80%) بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به وضعیت نیمه مطلوب برنامههای آموزشی اکثر گروهها باید با برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه آموزش بالینی، اعضای هیأت‌علمی را با موضوعات جدید آموزشپزشکی و استانداردهای آموزش بالینی آشنا نموده وآنها را به رعایت این استانداردها ترغیب نمود. هم‌چنین گروهها باید با رفع نقاط ضعف برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش کنند. 

متن کامل [PDF 286 kb]   (1856 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1395/12/24 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1396/2/4 | انتشار الکترونیک: 1396/2/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education