جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی                   جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 42-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Daryazadehs@gmail.com
چکیده:   (22075 مشاهده)

مقدمه: در عصر کنونی پیشرفت روزافزون فن‌آوری الکترونیکی، استفاده از تکنولوژی و ایجاد تغییر مطلوب در ارزیابی دانشجویان نقش برجسته‌ای دارد. این مطالعه با هدف مروری بر فرآیند تحول روش‌های ارزیابی دانشجو در آموزش پزشکی و گزارش روند آن در ایران بر اساس مدل 8 مرحله‌ای در راستای بسته ارتقای نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه‌ی مروری (Narrative) مقالات، کتب و پایان‌نامه‌های پایگاه‌های اطلاعاتی شاملSID، Magiran، Pubmed، Google scholar  و Eric از سال1950میلادی تاکنون با استفاده ازکلید واژه‌های ارزیابی، آزمون کامپیوتری، تحول، تغییر و آموزش پزشکی، به زبان‌های فارسی و انگلیسی مورد جستجو و بررسی قرار گرفت.

نتایج: از تعداد 76 مقاله در موضوع مورد نظر 28 مورد کاملاً مرتبط با هدف مطالعه، بررسی شد. تحول روش‌های ارزیابی دانشجو در آموزش پزشکی بر اساس مدل 8 مرحله‌ای تغییر شامل 1( ایجاد ضرورت 2( تشکیل یک ائتلاف قدرت‌مند 3( ایجاد یک چشم‌انداز برای تغییر 4( ارتباط برقرار کردن با چشم‌انداز 5( حذف موانع 6( ایجاد پیروزی‌های کوتاه مدت 7( پایه‌گذاری و ساخت تغییر 8( نهادینه کردن تغییرات رخ داده است.

نتیجه‌گیری: در ایران مراحل 8 گانه تغییر و تحول آزمون‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی با دقت ویژه صورت گرفته است. با توجه به چالش‌های پیش روی هر تغییر و در راستای مطلوب‌تر برگزار شدن این فرآیند در سال‌های آتی، شناسایی مشکلات اجرایی موجود و مساعدت در رفع آن‌ها می‌تواند گامی مؤثر و سازنده تلقی شود.

متن کامل [PDF 278 kb]   (2754 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1396/1/27 | انتشار: 1396/2/4 | انتشار الکترونیک: 1396/2/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.