:: جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی ::
جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 15-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب دانشجویان پزشکی از آزمون الکترونیک پیش‌کارورزی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان در سال 1395
عطیه فقیهی، سعیده دریازاده، نیکو یمانی *
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، (yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (1629 مشاهده)

مقدمه: در هر تغییری در سیستم ارزیابی نظرات دانشجویان به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی بسیار مهم است. این نظرات برنامه‌ریزان را در جهت رفع مشکلات و نقاط ضعف راهنمایی نموده و آنها را به سمت اقدام اصلاحی هدایت می‌کند. این مطالعه به منظور بررسی تجارب دانشجویان پزشکی از شرکت در آزمون الکترونیک پیش‌کارورزی در دو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان در سال 1395 انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد هدایت شده بود. مشارکت‌کنندگان شامل 17 نفر از دانشجویان پزشکی شرکت‌کننده در اولین آزمون الکترونیک پیش‌کارورزی بودند. نمونه‌گیری به صورت مبتنی بر هدف بود. روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت مصاحبه‌های نیمه ساختارمند انفرادی انجام شد. مصاحبه‌ها با اجازه مشارکت‌کنندگان ضبط شد و سپس بر روی کاغذ پیاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار (MAXQDA-10) انجام شد.

نتایج: بعد از تجزیه و تحلیل داده‌ها، سه طبقه اصلی" نقاط قوت آزمون"، "نقاط ضعف آزمون" و " راه‌کارها و پیشنهادات" به دست آمد.

نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر منجر به استخراج تجربیات دانشجویان به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی در سیستم ارزیابی گردید. نتایج این مطالعه حاکی از رضایت دانشجویان از شرکت در آزمون الکترونیک پیش‌کارورزی بود و آنها پیشنهاد برگزاری سایر آزمون‌ها به این روش را داشتند.

واژه‌های کلیدی: دانشجوی پزشکی، آزمون کاغذی، آزمون مبتنی بر کامپیوتر، آزمون پیش‌کارورزی
متن کامل [PDF 264 kb]   (604 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳



XML   English Abstract   Print


جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی برگشت به فهرست نسخه ها