XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mirzazad@tums.ac.ir
چکیده:   (4097 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در آموزش مبتنی بر پیامد، درک ضرورت کسب توانمندی‌ها توسط دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی  دیدگاه و نگرش دانشجویان نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی است.
روش‌ها: در این مطالعه شبه تجربی بدون گروه کنترل و با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، 442 نفر از دانشجویان جدیدالورود پزشکی، به صورت سرشماری در برنامه معرفی توانمندی‌ها شرکت کردند. بعد از نمایش هر فیلم، دانشجویان در قالب گروه‌های کوچک به بحث و تأمل بر سکانس‌های فیلم در ارتباط با توانمندی‌های مورد انتظار به روش بارش افکار ‌پرداختند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون با هدف مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها انجام گرفت. در انتهای برنامه نیز پرسشنامه ارزشیابی محقق ساخته روا و پایا تکمیل شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی وابسته استفاده شد.
نتایج: اکثر دانشجویان (5/83 درصد) اذعان کردند که از طریق شرکت در برنامه توانسته‌اند، درک روشنی نسبت به توانمندی‌های مورد انتظار پیدا کنند. همچنین 7/69 درصد از دانشجویان اظهار کردند که برگزاری برنامه آشنایی با توانمندی‌ها باعث افزایش تمایل آنان نسبت به یادگیری و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل شد. بین میانگین درک دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها قبل و بعد از برنامه در برخی حیطه‌ها شامل برقراری ارتباط مؤثر با بیمار و خانواده وی (03/0p= ,2/15t=)، تعامل با اعضای تیم پزشکی، پرستاران و سایر همکاران (01/0>p ,2/90t=)، برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی (01/0p= ,2/40t=)، توانایی مدیریت استرس و هیجانات (01/0>p ,2/72t=)، توانایی نقد و جمع‌آوری اطلاعات معتبر (02/0p= ,2/37t=)، آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی (03/0p= ,2/25t=)، تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان، برنامه معرفی توانمندی‌های دوره پزشکی در ابتدای دوره تحصیل ضروری است و حضور در این برنامه توانسته انگیزه آنان را برای کسب و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل افزایش دهد.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1395/11/24 | پذیرش: 1396/7/30 | انتشار: 1396/7/30 | انتشار الکترونیک: 1396/7/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.