[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 333-344 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد
محبوبه خباز مافی نژاد ، عظیم میرزازاده ، بردیا خسروی، مریم علیزاده
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mirzazad@tums.ac.ir
چکیده:   (967 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در آموزش مبتنی بر پیامد، درک ضرورت کسب توانمندی‌ها توسط دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی  دیدگاه و نگرش دانشجویان نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی است.
روش‌ها: در این مطالعه شبه تجربی بدون گروه کنترل و با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، 442 نفر از دانشجویان جدیدالورود پزشکی، به صورت سرشماری در برنامه معرفی توانمندی‌ها شرکت کردند. بعد از نمایش هر فیلم، دانشجویان در قالب گروه‌های کوچک به بحث و تأمل بر سکانس‌های فیلم در ارتباط با توانمندی‌های مورد انتظار به روش بارش افکار ‌پرداختند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون با هدف مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها انجام گرفت. در انتهای برنامه نیز پرسشنامه ارزشیابی محقق ساخته روا و پایا تکمیل شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی وابسته استفاده شد.
نتایج: اکثر دانشجویان (5/83 درصد) اذعان کردند که از طریق شرکت در برنامه توانسته‌اند، درک روشنی نسبت به توانمندی‌های مورد انتظار پیدا کنند. همچنین 7/69 درصد از دانشجویان اظهار کردند که برگزاری برنامه آشنایی با توانمندی‌ها باعث افزایش تمایل آنان نسبت به یادگیری و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل شد. بین میانگین درک دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها قبل و بعد از برنامه در برخی حیطه‌ها شامل برقراری ارتباط مؤثر با بیمار و خانواده وی (03/0p= ,2/15t=)، تعامل با اعضای تیم پزشکی، پرستاران و سایر همکاران (01/0>p ,2/90t=)، برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی (01/0p= ,2/40t=)، توانایی مدیریت استرس و هیجانات (01/0>p ,2/72t=)، توانایی نقد و جمع‌آوری اطلاعات معتبر (02/0p= ,2/37t=)، آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی (03/0p= ,2/25t=)، تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان، برنامه معرفی توانمندی‌های دوره پزشکی در ابتدای دوره تحصیل ضروری است و حضور در این برنامه توانسته انگیزه آنان را برای کسب و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: توانمندی، برنامه درسی مبتنی بر پیامد، دانشجوی پزشکی، دوره پزشکی عمومی
متن کامل [PDF 253 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳۰
پرسشنامه مطالعه [PDF 81 KB]  (204 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khabaz mafinejad M, Mirzazadeh A, Khosravi B, Alizadeh M. Medical Students’ Attitudes towards the Introduction of Expected Competences in the Outcome-Based Curriculum. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :333-344
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4345-fa.html

خباز مافی نژاد محبوبه، میرزازاده عظیم، خسروی بردیا، علیزاده مریم. دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :333-344

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4345-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858