:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 392-399 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل انگیزشی مؤثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی
مجید میرمحمدخانی، مرضیه رضایی، پریسا کوهساریان، فاطمه اسکندری، فرزانه ناظمی، علی خالقیان
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، khaleghian.ali@gmail.com
چکیده:   (968 مشاهده)
مقدمه: آگاهی ازنظرات اعضای هیأت‌علمی  در مورد عوامل موثر برانگیزه شغلی در ایجاد انگیزش شغلی برای پیش بینی و تفسیر رفتارهای ایشان مفید است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از دیدگاه اساتید انجام گرفت.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 145 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به روش تصادفی ساده برای شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزه شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه‌ای پژوهشگر ساخته شامل 20 سؤال با مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود که بر اساس تئوری هرزبرگ طراحی گردید و روایی محتوا و پایایی پرسشنامه بوسیله آزمون مجدد بررسی و تأیید شد. آنالیز داده‌ها با آزمون مجذور کای و تست فیشر انجام شد.
نتایج: از نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان از بین عوامل بیرونی" مورد احترام قرار گرفتن در محیط کار" با میانگین (98/0±48/3) و از بین عوامل درونی "علاقه ذاتی به تدریس" با میانگین (61/0± 57/4)، به ترتیب بیش‌ترین اهمیت را داشت.
نتیجه‌گیری: یافته­های این مطالعه نشان داد در مجموع هر دو نوع عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بر عملکرد اساتید مؤثر است. بنابراین مدیران برای عملکرد بهتر اعضای هیأت‌علمی بایستی ابزار لازم را برای افزایش انگیزه آنها فراهم کنند. 
واژه‌های کلیدی: عوامل انگیزشی، هیأت علمی، عملکرد آموزشی
متن کامل [PDF 254 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱


XML   English Abstract   Print



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها