:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 39-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر به‌کارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
شادی دهقان زاده* ، فاطمه جعفرآقایی، حمید خردادی آستانه
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، shadidehghan90@gmail.com
چکیده:   (614 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی از مباحث رایج در علوم پزشکی است که امروزه استفاده از رویکردهای نوین آموزشی از جمله روش کلاس معکوس برای پرورش این مفهوم مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به‌کارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی پیش‌آزمون- پس‌آزمون بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که واحد درسی اختلالات حرکتی را اخذ کرده بودند و در سال 1395 به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. دانشجویان قبل از هر جلسه کلاس، محتوای الکترونیکی حاوی سخنرانی‌های ضبط شده را مشاهده و بخش‌هایی از کتاب مرجع را مطالعه کرده و زمان کلاس صرف مشارکت در گروه‌های کوچک برای بحث درباره سؤالات و سناریوهای بالینی می‌شد. گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان قبل و بعد از اجرای کلاس معکوس با استفاده از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای، تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره گرایش به تفکر انتقادی قبل از اجرای کلاس درس معکوس 26/13±63/103( از مجموع 165نمره) بود و بعد از اجرای آن به 57/10±53/122 رسید. گرایش به تفکر انتقادی کلی و حیطه درگیری ذهنی پس از مداخله افزایش معنادار آماری را نشان داد (0001/0=p).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش آموزشی کلاس درس معکوس تأثیر مثبتی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دارد. بررسی رضایت دانشجویان از یادگیری با این روش به عنوان عاملی دخیل در پرورش تفکر انتقادی پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

 

واژه‌های کلیدی: گرایش به تفکر انتقادی، کلاس درس معکوس، یادگیری فعال
متن کامل [PDF 284 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها