:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 504-515 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان داروسازی در مورد کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر مبنای مدل سروکوال
امیدرضا نخعی، سید مسعود حسینی* ، ویدا وکیلی، احسان موسی فرخانی
مربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، hoseinim@mums.ac.ir
چکیده:   (3182 مشاهده)
مقدمه: در نظام‌های آموزش عالی دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی می‌توانند به عنوان منبعی برای ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده به آنان مورد رجوع قرار گیرند. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1394 بر مبنای مدل سروکوال انجام شد.
روش‌ها:  در این مطالعه توصیفی مقطعی، شرکت‌کنندگان در پژوهش 197 نفر از دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعدیل و بومی شده سروکوال بود که روایی و پایایی آن در پژوهش‌های مشابه و نیز در این مطالعه بررسی و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمون‌های توصیفی و آزمون تی زوجی، تی مستقل استفاده گردید.
نتایج: شکاف بین انتظار و ادراک دانشجویان در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی یعنی بُعد ملموس(14/1-) و بُعد همدلی(04/1-)، بُعد تضمین(80/0-)، بُعد پاسخ‌گویی (76/0-) و بُعد اطمینان(67/0-) مشاهده شد (001/0p=).
نتیجه‌گیری: تعیین شکاف کیفیت خدمات می‌تواند مبنای مناسبی برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری در مورد تخصیص منابع انسانی و مادی لازم برای ارتقاء آموزش باشد. با توجه به این که بیش‌تر مؤلفه‌های ابعاد کیفیت آموزش در ارتباط مستقیم با اساتید و تأثیر فعالیت‌های آموزشی آنان است، لذا پیشنهاد می­شود برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های مشاوره و مهارت‌های ارتباطی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، خدمات آموزشی، سروکوال، دانشجویان داروسازی
متن کامل [PDF 292 kb]   (1131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰


XML   English Abstract   Print



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها