XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (3440 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه‌ریزی برای رشد اعضای هیأت‌علمی است پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نیازهای آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی اصفهان در دوره­های توانمندسازی انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش متناسب با داده‌های مورد نیاز، از رویکردهای کمی و کیفی استفاده شد. درمرحله کیفی 10 مصاحبه با اساتید برای ساخت پرسشنامه و تحلیل پاسخ سؤالات این پژوهش، انجام شد. در بخش کمی جامعه آماری، کلیه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1395(726 نفر) بود و حجم نمونه 260 نفر برآورد شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی–طبقه‌ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه و پرسشنامه محقق‌ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس استفاده شده در پرسشنامه طیف پنج گزینه‌ای لیکرت بود. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تی مستقل، همبستگی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD) انجام شد.
نتایج: در بخش کیفی پس از تحلیل کدها و بازنگری، 110 کد در 4 طبقه اصلی و 10 طبقه با تم فرعی به دست آمد. نتایج بخش کمی نشان داد اساتید در تمامی حیطه‌ها نیاز آموزشی اعلام نمودند؛ در حیطه روش‌ها و فنون تدریس، روش تدریس مبتنی بر هوش هیجانی (02/1±79/3) در حیطه ارزشیابی، ارزشیابی آنلاین (96/0±73/3) در حیطه پژوهش و مدیریت منابع‌علمی، طراحی و اجرای پژوهش‌های ثانویه (98/0±07/4) و در حیطه آشنایی با آیین‌نامه‌ها، آشنایی با مقررات اداری و آیین‌نامه‌های اعضا هیأت علمی (16/1±46/3)، دارای بیش‌ترین میانگین بود. همچنین بین مرتبه علمی اعضای هیأت‌علمی و نیازهای آموزشی در حیطه پژوهش و مدیریت منابع‌علمی و آشنایی با آیین‌نامه‌ها، تفاوت معنا‌دار (001/0p=)مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اظهار نیازآموزشی اساتید نسبت به اکثر مؤلفه‌های مورد مطالعه، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی در این راستا اصلاح و بازنگری شود.
متن کامل [PDF 217 kb]   (905 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/12/13 | انتشار الکترونیک: 1396/12/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.