:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 354-363 برگشت به فهرست نسخه ها
وب 2 در آموزش پزشکی: رویکردی متن پژوهانه
فریبا حقانی، عذرا دائی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، o_daii@yahoo.com
چکیده:   (1004 مشاهده)
مقدمه: وب 2 موجب تسهیل ارتباطات، تضمین اشتراک دانش و طراحی کاربر مدار می‌گردد. سهولت همکاری و تعامل، مشارکت کاربران در تولید محتوا، سهولت استفاده و غنای محتوایی از عواملی است که منجر به استفاده روزافزون از وب 2 شده است. هدف از این مقاله، اشاره به ابزارهای مختلف و رایج وب 2 و کاربردهای این ابزارها در آموزش پزشکی است.
روش‌ها: این مقاله مروری از طریق جستجوی کلیدواژه‌های Web 2.0 و Medical education، در بازه زمانی سال 2005 تا 2016 در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Web of Knowledge، Science direct، Sage و پایگاه‌های فارسی Magiran, Noormags, Sid و Civilica انجام پذیرفت.
نتایج:  در ابتدا تعداد 216 مقاله انگلیسی و فارسی با توجه به عنوان مقاله‌ها به دست آمد. پس از حذف موارد تکراری (83 مقاله) و مطالعه چکیده و متن کامل مقاله‌ها و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، 17 مقاله انگلیسی و 1 مقاله فارسی انتخاب شد. پس از بررسی و مرور مقالات در زمینه وب 2 در آموزش پزشکی، به ابزارهای ذکر شده در داخل این مطالعات مانند وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های نشانه‌گذاری اجتماعی، آر.اس.اس.‌ها و مش آپ‌ها و کاربردهایشان در آموزش پزشکی پرداخته شد.
نتیجه‌گیری: استفاده‌های جدید و در حال ظهور تکنولوژی‌ها، اهمیت تولید دانش فعال را برای ارتقای یاددهی و یادگیری برجسته‌تر می‌نماید که این مهم یک تعامل پویا بین منابع مختلف یادگیری ایجاد می‌نماید. بنابراین بهتر است دانشگاه‌ها هنگام بازبینی برنامه‌های آموزشی از قابلیت‌های ابزارهای وب 2 استفاده نمایند.

واژه‌های کلیدی: وب 2، آموزش پزشکی، مرور متون، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی.
متن کامل [PDF 238 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳


XML   English Abstract   Print



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها