XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا(س) ، mahbobeh_kadkhodaie@yahoo.com
چکیده:   (3146 مشاهده)
مقدمه: توانمندی دانشجویان دراستفاده درست و کارآمد از محیط آموزشی خودبه ادراک بهتر و تعامل مناسب‌تر آنها با محیط می‌انجامد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی-حرفه‌ای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. نمونه آماری آن 24 نفر از دانشجویان دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند . شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، در 7 نشست آموزش مهارت‌های تحصیلی-حرفه‌ای شرکت کردند وبرای آزمودنی‌های گروه شاهد مداخله‌ای ارائه نشد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی داندی (DREEM) بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیرییا مانکووا) تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات پسآزمون برای ادراک کلی دانشجویان در دو گروه آزمایش و شاهد به ترتیب 07/22±16/125 و 51/17±15/123 (ازمجموع 200نمره) (05/0>P)، در بعد ادراک از مدرسان، 78/4±75/27 و 72/4±16/24 (05/0>P)، در بعد ادراک از توانایی علمی خود، 82/3±41/25 و 50/6±50/21 (05/0>P) و در بعد ادراک از شرایط اجتماعی آموزش، 90/0±41/22 و 65/2±16/18 بود (05/0>P) و تمامی این تفاوت‌ها معنادار بود. در مورد ابعاد ادراک از یادگیری و ادراک از جو آموزشی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: بر پایه ‌یافته‌های این پژوهش با آموزش برخی مهارت‌های راهبردی به دانشجویان میتوان ادراک آنها را از محیط آموزشی بهبود بخشید تا با نگرش بهتری با تکالیف مختلف تحصیلی و حرفهای مواجه شوند.
متن کامل [PDF 229 kb]   (766 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1395/3/9 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/12/23 | انتشار الکترونیک: 1396/12/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.