XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeli Manee F, Salehi E, Baghaei R, Alipour M. Testing the Seven-Factor Model of Academic Motivation (MUSIC) in Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :69-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4115-fa.html
میکائیلی منیع فرزانه، صالحی الهام، بقایی رحیم، علی پور مهران. آزمون مدل هفت عاملی انگیزش تحصیلی (MUSIC) در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :69-81

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4115-fa.html


دانشگاه ارومیه ، .michaeli.manee@gmail.com
چکیده:   (5245 مشاهده)

مقدمه: انگیزه تحصیلی به عنوان عاملی برای تصمیم‌گیری و ادامه تحصیلات دانشگاهی می‌تواند قابل درک باشد. یکی از مدل‌های جدید در این حوزه، مدل انگیزش تحصیلی جونز (MUSIC) است که این پژوهش به آزمون ساختار هفت عاملی این مدل انگیزشی در دانشجویان علوم پزشکی پرداخته است.

روش‌ها: این پژوهش توصیفی بر 378 نفر (197 نفر دختر و 181 نفر پسر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. در این پژوهش از پرسشنامه 26 گویه‌ای انگیزش دانشجویان جونز و ویلکینز استفاده شد. بررسی ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار Amos- 16 صورت گرفت.

نتایج: همبستگی مثبت و معناداری بین مؤلفه‌های این مدل وجود داشت. شاخص‌های نیکویی برازش نشان داد که مدل هفت عاملی برازش مناسبی از انگیزش تحصیلی دانشجویان را فراهم می‌سازد.

نتیجه‌گیری: ساختار هفت عاملی مدل انگیزش تحصیلی MUSIC می‌تواند جهت شناخت و ارتقای سطح انگیزش تحصیلی و مشارکت دانشجویان به میزان زیادی مفید باشد.

متن کامل [PDF 382 kb]   (1270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1395/1/31 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1396/3/21 | انتشار الکترونیک: 1396/3/21

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education