XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Motaharian E S. Teaching through Near-Peer Method in Medical Education: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :366-378
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4005-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، مطهریان الهام سادات. آموزش به شیوه همتای نزدیک (near peer) در علوم پزشکی: مرور سیستماتیک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :366-378

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4005-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (5559 مشاهده)

مقدمه: آموزش از طریق همتایان در برنامه‌های درسی مختلف استفاده می‌شود. ولی، گزارشات متناقضی درباره آثار آن وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مرور بر مطالعات قبلی و بررسی پیامدهای آموزش توسط همتای نزدیک در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه مروری جستجوی اینترنتی جهت یافتن مطالعات از سال 1995 تا 2015 که برای بررسی پیامدهای آموزش همتای نزدیک در دانشجویان علوم پزشکی انجام شده، در پایگاه‌های PubMed، Science Direct، ERIC و SID و scholar Google، با کلمات کلیدی near-peer، education، medical، students، learning و performance انجام شد. مقالات مداخله ای، متن کامل، انگلیسی یا فارسی که از روش همتای نزدیک در گروه مداخله استفاده کرده بودند استخراج شد.104 مقاله پیدا شد که پس از بررسی عناوین و چکیده در نهایت 15 مقاله وارد مرور نهایی شد.

نتایج: طراحی مطالعات، نوع دروس، مدت مطالعه و نوع پیامد مورد بررسی متفاوت بود. برخی مطالعات به صورت تک گروهی اجرا شده برخی دیگر دارای گروه کنترل بودند. همه مطالعات طراحی فقط بعد (only after) داشتند. 9 مطالعه نمرات مهارت فراگیران را به عنوان پیامد بررسی کرده بود، ولی در سه مطالعه تفاوت معناداری بین نمرات گروه مداخله و کنترل مشاهده نشده بود. در هشت مطالعه نظرات فراگیران درباره این روش مثبت بود. ولی، برخی فراگیران درباره دانش و توانایی همتایان نگرانی داشتند. چهار مطالعه گزارش دادند این روش باعث ارتقای اعتماد به نفس و مهارت تدریس یاددهندگان شده اما برخی یاددهندگان نگران ناکافی بودن دانشی که انتقال داده‌اند بودند.

نتیجه‌گیری: آموزش از طریق همتای نزدیک می‌تواند موجب ارتقای یادگیری و عملکرد، تقویت مهارت‌های تدریس و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان علوم پزشکی و همتایان نزدیک شود.

متن کامل [PDF 265 kb]   (2009 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1395/3/22 | انتشار: 1395/8/23 | انتشار الکترونیک: 1395/8/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education