XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Rezaei H, baeigzade A, Eghbali B. Flipped Classroom: A Pedagogical Method. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :104-119
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3971-fa.html
حقانی فریبا، رضایی حبیب اله، بیگ زاده امین، اقبالی بتول. کلاس وارونه: یک روش آموزش تربیتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :104-119

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3971-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، rezaie.habib@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (9395 مشاهده)

مقدمه: یکی از چالش‌های پیش روی اساتید علوم پزشکی حجم بالای مطالب در حوزه آموزش علوم پزشکی و فرصت محدود کلاس درس است. برای غلبه بر این چالش، می‌توان از راهبردهای مختلفی مانند کلاس وارونه استفاده کرد. هدف از این مطالعه مروری بر مفهوم کلاس وارونه بود.

روش‌ها: در این مطالعه مروری پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل SID و Magiran با کمک کلید واژه‌هایی شامل کلاس وارونه، کلاس جابه جا، فلیپ کلاسروم، کلاس فلیپ، تدریس وارونه، آموزش وارونه، کلاس روبه عقب و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Erice با کلید واژه‌های Flipped classroom, backwards classroom، reverse instruction و reverse teaching مورد جستجو قرار گرفت.

نتایج: در جستجوی صورت گرفته 222 مقاله، کتاب و پایان‌نامه یافت شد که به نحوی با کلاس وارونه در ارتباط بودند. پس از مطالعه مقالات با توجه به هدف مطالعه 28 مقاله، 4 پایان‌نامه و 2 کتاب مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا این شیوه آموزشی تشریح ‌گردید و سپس مزایا و محدودیت‌های آن ذکر شد.

نتیجه‌گیری: کلاس وارونه یک روش آموزشی است که شامل دو بخش آموزش مستقیم انفرادی بیرون از کلاس و آموزش گروهی درون کلاس است. از مزایای آن به تعاملی بودن و از معایب آن به صرف تلاش و زمان بیش‌تر از جانب استاد می‌توان اشاره کرد. اکثریت پژوهش‌ها بر میزان رضایت افراد از این روش اشاره دارند، اما در زمینه تأثیر بر یادگیری باید مطالعات عمیق‌تری با طرح‌های تحقیق قوی‌تر صورت پذیرد.

متن کامل [PDF 299 kb]   (4087 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/9/18 | پذیرش: 1395/1/22 | انتشار: 1395/4/13 | انتشار الکترونیک: 1395/4/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education