:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 132-144 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
محمدرضا محمدی سلیمانی، شهرزاد سنجری* ، فریبرز درتاج، علی دلاور، حسین شکری
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، shsa2011@yahoo.com
چکیده:   (1045 مشاهده)
مقدمه: در پژوهش‌های صورت گرفته از مدل سروکوال و تحلیل شکاف برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود ولی این روش‌ها نمی‌توانند دانشگاه‌ها را بر پایه کیفیت خدمات آموزشی رتبه‌بندی نمایند. در این راستا این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها: دراین پژوهش از ترکیب دو روش کیفی و کمی استفاده شد. جامعه آماری در برگیرنده همه کارشناسان خبره بخش ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق کشور در سال 1393 ( 15 نفر) بود؛ که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس، همه کارشناسان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، کارشناسان میزان ارزشمندی هرکدام از معیار‏ها را در برابر معیارهای دیگر در یک پرسشنامه طراحی‌شده بر پایه مقیاس زوجی تعیین کردند و سپس داده‌ها با روش‌ای اچ پی در نرم‌افزار اکسپرت چویس 11 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: دراین پژوهش با استفاده از مدل سروکوال و روش‌ای اچ پی برای اولین بار مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران ارائه شد. در مدل ارائه ‌شده، معیار «هم‌خوانی برنامه‌های درسی با نیازهای بازار کار» بود، پس‌ از آن معیار «تعداد آزمون‌های برگزارشده»، «چیرگی استادان در زمینه‌های علمی و عملی کتاب‌های درسی»، «ابزارهای آموزشی مناسب» و «تجهیزات ایمنی» به ترتیب بالاترین وزن را در میان معیارها داشتند.
نتیجه‌گیری: مدل رتبه‌بندی خدمات آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند زمان و هزینه‌های برنامه‌های ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌ها را کاهش دهد و به کارگزاران در ارائه خدمات آموزشی با کیفیت یاری نماید. 
واژه‌های کلیدی: نرم‌افزار، سروکوال، فرآیند تحلیل سلسه مراتبی، خدمات آموزشی، دانشگاه
متن کامل [PDF 388 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲


XML   English Abstract   Print



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها