دوره 1، شماره 3 - ( بهار 1380 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 41-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalifezadeh A, Salehi S, Hassanzadeh A. The Effects Of Clinical Supervision Program Application On Nursing. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (3) :37-41
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-39-fa.html
خلیفه زاده اصغر، صالحی شایسته، حسن زاده اکبر. تاثیر اجرای‌ برنامه ‌نظارت‌ و راهنمایی ‌بالینی ‌بر مهارت های ‌دانشجویان پرستاری دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی ‌اصفهان ‌از دیدگاه‌ خودشان در سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (3) :37-41

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-39-fa.html


چکیده:   (40602 مشاهده)
مقدمه آموزش‌ پرستاری،‌ بویژه‌ آموزش‌ بالینی،‌ دارای‌ مشکلات‌ عدیده‌ای‌ است‌. مطالب‌ نظری‌ ارایه‌ شده‌ درکلاس‌ درس‌ کمتر به‌ موقعیتهای‌ بالینی‌ انتقال‌ می‌یابد و دانشجو نمی‌تواند آنچه‌ را که آموخته،‌ در بالین‌ بیمار بکار گیرد. علیرغم‌ آن که‌ هدف‌ از ارائه‌ کارآموزی‌،‌ افزایش‌ تجربیات‌ بالینی‌ دانشجویان‌ پرستاری‌ بوده،‌ اجرای آن‌ مشکلاتی‌ را در بالین به همراه‌ داشته‌ است‌. با اجرای‌ برنامه‌ نظارت‌ و راهنمایی‌ بالینی‌ بین‌ مربی، پرستار بخش‌ و دانشجو، شاید بتوان‌ قدمی‌ در اصلاح‌ فرایند یادگیری‌ و کاهش‌ فاصله‌ آموزش‌ تئوری‌ و عملی‌ برداشت‌.روشها. این پژوهش یک مطا لعه نیمه تجربی است که در آن 100 نفر از دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو گروه مطا لعه و شاهد و با روش نمو نه گیری آسان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعا ت، پرسشنامه بود. برای گروه مطالعه به مدت دو هفته برنامه نظارت و راهنمایی بالینی توسط مربی و پرستار بخش اجرا شد و گروه شاهد به مدت دو هفته تحت سرپرستی مربی پرستاری دوره کارآموزی خود را انجام داد. دیدگاههای دانشجویان دو گروه از نظر مهارتهای بین فردی، حرفه ای و ارتباطی در قبل و بعد از دو هفته کارآمو زی مورد مقا یسه قرار گرفت.نتایج یافته ها نشان داد که مقایسه میانگین مهارتهای بین فردی، حرفه ای و ارتباطی و کل مهارتها قبل و بعد از اجرای برنامه نظارت و راهنمایی بالینی، از دیدگاه دانشجویان گروه مطالعه تفاوت آماری معنی داری وجود دارد ولی از دیدگاه دانشجویان گروه شاهد مقایسه میانگین مهارتها قبل و بعد از کارآموزی تفاوت اماری معنی داری را نشان نداد.بحث یافته های این پژوهش نشان داد که طراحی دوره های آموزش بالینی بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی بالینی می تواند منجر به ارتقاء مهارتهای بین فردی، حرفه ای و ارتباطی دانشجویان پرستاری گردد و لازم است که مورد استفاده وسیعتر در آموزش بالینی پرستاری قرار گیرد.
متن کامل [PDF 165 kb]   (3534 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/3/25 | انتشار: 1380/3/25 | انتشار الکترونیک: 1380/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education