[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 555-568 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر
فوزیه رفعتی، مریم خاندان، سکینه سزواری، عصمت نوحی
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، m_khandan49@yahoo.com
چکیده:   (3543 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های دوره دکتری پرستاری در تمام دنیا در حال گسترش بوده و از دانش‌آموختگان این مقطع، به عنوان پرستارانی حرفه‌ای، انتظار می‌رود با بصیرت و توانایی وضعیت مراقبت پرستاری را در سیستم سلامت، مطابق با نیاز‌های جامعه اصلاح نمایند. دراین پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر (Widener) با برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران، انجام شد. روش‌ها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1393 انجام شد. به منظور مقایسه عناصر تشکیل‌دهنده برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر و با جستجو اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری و با استفاده از الگوی Beredy چهارمرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد. نتایج: در برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران ارتباط بین ارزش‌های اسلامی و حرفه‌ای، نیازها و توانایی‌های فراگیران به وضوح مشخص نیست. محتوا بعضی از دروس تأکید بر مسائل تئوریک دارد و بسیار انتزاعی است. در استراتژی‌های اجرایی برنامه آموزشی دانشگاه ویدنر تأکید بر موظف کردن دانشجو به نگارش یافته‌های علمی در رابطه با هر درس دیده نمی‌شود اما در ایران سیاست‌های مربوط به چاپ مقاله حاصل از پایان‌نامه بسیار سخت‌گیرانه است. ارائه دروس در دانشگاه ویدنر هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی است اما در ایران فقط به صورت حضوری است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران فقط در قسمت‌هایی مانند مشخصات و ساختار دوره وجوه مشترک با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می‌شود که با توجه به ارزش‌های حرفه‌ای، تعالیم و فرهنگ اسلامی، نقش و وظایف فارغ‌التحصیلان این مقطع و با در نظر گرفتن نیاز جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره بازنگری‌هایی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، مدل بردی، دکتری پرستاری، برنامه درسی دانشگاه ویدنر
متن کامل [PDF 332 kb]   (1502 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Widener University. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :555-568
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3841-fa.html

رفعتی فوزیه، خاندان مریم، سزواری سکینه، نوحی عصمت. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :555-568

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3841-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937