[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 579-588 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی پیام کوتاه و سخنرانی در باز آموزی پرستاران
هادی جعفری منش ، سلیمان زند، مهدی رنجبران، پوران وروانی فراهانی، غلامرضا صدرکیا
دانشگاه علوم پزشکی اراک ، nurse_science@yahoo.com
چکیده:   (2383 مشاهده)
مقدمه: با توجه به مشکلاتی که در آموزش پرستاری به روش سخنرانی وجود دارد و مبهم بودن اثربخشی آموزش بوسیله پیام کوتاه، این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی دو روش باز آموزی از طریق پیام کوتاه و سخنرانی انجام گرفت. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای تصادفی شده بود که در سال 1392 انجام گرفت. نمونه‌ها در این مطالعه به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای و از بین پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر اراک انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دوگروه سخنرانی (گروه اول: 43 نفر) و پیام کوتاه (گروه دوم: 43 نفر) تقسیم شدند. آموزش ضمن خدمت در مورد کتواسیدوز دیابتیک از طریق سخنرانی برای گروه اول و از طریق سرویس پیام کوتاه برای گروه دوم ارائه شد و سپس یک ماه پس از پایان آموزش، میزان آگاهی پرستاران هر دوگروه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مربوط به سنجش دانش پیرامون کتواسیدوز دیابتیک بود که شامل23 عبارت چهار گزینه‌ای بود، به پاسخ صحیح هر سؤال، نمره یک و پاسخ منفی، نمره صفر اختصاص داده ‌شد. این ابزار پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تی- زوجی، تی- مستقل و کوواریانس تحلیل شد. نتایج: بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه بازآموزی از طریق پیام کوتاه (68/2±15/16) و سخنرانی (86/1±93/18) اختلاف معنادار آماری وجود داشت. به طوری که میانگین نمرات گروه آموزش از طریق سخنرانی بیش‌تر از بازآموزی از طریق پیام کوتاه بود (001/0 > P، 49/5t=). نتیجه‌گیری: اجرای باز آموزی از طریق سخنرانی بیش‌تر از پیام کوتاه در افزایش آگاهی پرستاران اثربخش بود. پیشنهاد می‌گردد علاوه بر آموزش سخنرانی به عنوان یک روش اثربخش جهت پرستاران، روش‌های دیگری از جمله استفاده از سیستم پیام کوتاه هم در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی، باز آموزی، پرستاران، پیام کوتاه، سخنرانی
متن کامل [PDF 325 kb]   (781 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۵
پرسشنامه مطالعه [DOCX 51 KB]  (142 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarimanesh H, Zand S, Ranjbaran M, Varvani Farahani P, Sadrkia G R. Comparing the effectiveness of SMS and lectures on the job training for nurses. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :579-588
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3811-fa.html

جعفری منش هادی، زند سلیمان، رنجبران مهدی، وروانی فراهانی پوران، صدرکیا غلامرضا. مقایسه اثربخشی پیام کوتاه و سخنرانی در باز آموزی پرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :579-588

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3811-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862