[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 630-638 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی میزان دانش، نگرش، توانایی و آمادگی یادگیری الکترونیک در فراگیران دوره‌های آموزش مداوم پزشکی
میلاد مهرآرام، مهناز بهادرانی، زهرا باقرصاد
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، za.midwifery@yahoo.com
چکیده:   (2486 مشاهده)

مقدمه: امروزه یادگیری الکترونیک به عنوان یکی از بسترهای مؤثر آموزشی در برنامه‌های آموزش مداوم محسوب می‌شود. مشارکت در یادگیری الکترونیک وابسته به سطح آمادگی فراگیران است. لذا پژوهشگر بر آن شد تا مطالعه‌ای با هدف تعیین دانش، نگرش، توانایی و آمادگی فراگیران دوره‌های آموزش مداوم پزشکی در رابطه با یادگیری الکترونیک انجام دهد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 300 نفر از فراگیران مشمول دوره‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از میان شرکت‌کنندگان دوره‌های پاییز و زمستان 1393 به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بود که در جلسات آموزش مداوم حضوری تکمیل گردید. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) استفاده شد. نتایج: میانگین نمره واحدهای مورد مطالعه در توانایی و دانش‌ (23±8/37)، نگرش‌ (4/18±3/74) و آمادگی‌های مورد نیاز (8/22±7/60) به دست آمد. همچنین، نتایج این مطالعه نشان داد که بین مدت زمان استفاده از رایانه و اینترنت با توانایی و دانش‌، نگرش‌ و آمادگی‌های مورد نیاز یادگیری الکترونیک رابطه معنادار وجود دارد (001/0>p). بین نمره توانایی و دانش با نگرش و سنجش آمادگی مورد نیاز رابطه معنادار وجود داشت (001/0>p). همچنین یافته‌ها نشان دادند که متغیرجنس در میزان توانایی و دانش‌ (08/0=p)، نگرش‌ (134/0=p) و آمادگی‌های مورد نیاز (54/0=p) برای آموزش‌های الکترونیک تاثیری نداشت . نتیجه‌گیری: نتایج به دست امده از این مطالعه نشان داد که فراگیران دوره‌های آموزش مداوم پزشکی، علی‌رغم نگرش و آمادگی مورد نیاز جهت دریافت اطلاعات از طریق الکترونیک، آگاهی لازم را در این زمینه ندارند. به نظر می‌رسد، مسؤولان در امر پیاده‌سازی این شیوه آموزشی، باید در راستای ارتقای دانش افراد اقدامات لازم را انجام دهند.

واژه‌های کلیدی: توانایی، آمادگی، یادگیری الکترونیک، رایانه، اینترنت، دانش، نگرش، آموزش مداوم پزشکی
متن کامل [PDF 190 kb]   (1025 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
پرسشنامه مطالعه [DOC 96 KB]  (175 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehraram M, Bahadorani M, Baghersad Z. Evaluation of knowledge, attitude, ability and preparedness for E-learning among continuing medical education learners. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :630-638
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3761-fa.html

مهرآرام میلاد، بهادرانی مهناز، باقرصاد زهرا. ارزیابی میزان دانش، نگرش، توانایی و آمادگی یادگیری الکترونیک در فراگیران دوره‌های آموزش مداوم پزشکی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :630-638

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3761-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921