XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی ، fatemeh.hajihosseini@gmail.com
چکیده:   (6000 مشاهده)
مقدمه: جو آموزشی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر موفقیت و رضایت و تعیین‌کننده چگونگی رفتار در دانشجویان است. اندازه‌گیری جو آموزشی جهت بازبینی و ایده‌ال‌سازی محیط ضروری است. مطالعه حاضر با هدف معرفی ابزار‌های اندازه‌گیری جو آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، حیطه‌ها و کاربرد آنها انجام شده است. روش‌ها: پژوهش حاضر به صورت مروری بر متون انجام شده که جستجوی مقاله‌های مرتبط با آن با کلید واژه‌های "جو آموزشی، محیط آموزشی، ابزارهای اندازه‌گیری جو آموزشی، ابزارهای اندازه‌گیری محیط آموزشی، آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی" به صورت جدا و ترکیبی در پایگاه‌های اطلاعاتی google scholar، science direct، SID، Iran medex، magiran prequest، Scopus، PubMed، web of science و بدون محدودیت زمانی صورت گرفته است. پس از بررسی مقاله‌ها و حذف رکوردهای تکراری، ابزارهای پرکاربرد اندازه‌گیری جو آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و حیطه‌های آنها معرفی و کاربرد آنها دسته‌بندی شدند. نتایج: در مروری بر متون حاضر، 25 ابزار پرکاربرد در اندازه‌گیری جو آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و حیطه‌های آنها معرفی و کاربرد آنها در سه دسته "تشخیص"، "مقایسه" و" ارزشیابی" دسته‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: برخی از ابزارهای پرکاربرد اندازه‌گیری جو آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، در نام اختصاری و نام کامل مشابهت‌هایی دارند. همچنین، تعدادی از این ابزارها برای رشته‌های خاصی طراحی شده و در کلیه رشته‌های علوم پزشکی قابل استفاده نیستند. بنابراین، پژوهشگران هنگام انتخاب ابزار باید به نکات مختلفی مانند نام ابزار و مشابهت‌های احتمالی و اختصاص ابزار به رشته مورد نظرشان توجه نمایند.
متن کامل [PDF 289 kb]   (5241 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1394/3/30 | پذیرش: 1394/6/24 | انتشار: 1394/9/29 | انتشار الکترونیک: 1394/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.