[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 227-239 برگشت به فهرست نسخه ها
راه‌کارهای مناسب توانمندسازی اساتید پزشکی در حوزه آموزش از نظر اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی مشهد
حسین کریمی مونقی، فیروزه مجیدی، عباس مکارم، علی عمادزاده، علی شعیبی
چکیده:   (3035 مشاهده)

مقدمه: فهم فرایند توانمندسازی و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای ایجاد جوی توانمند، از عوامل مؤثر بر عملکرد آموزش است و شناسایی راه‌کارها و عوامل تأثیرگذار بر توانمندی اعضای هیأت‌علمی را ضروری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ‌و تعیین مناسب‌ترین راه‌کارهای توانمندسازی آموزشی اساتید پزشکی از نظر اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. ابتدا با بررسی مستندات و متون و سپس نظر صاحب‌نظران، فهرست راه‌کارهای مناسب توانمندسازی استادان استخراج شد، سپس براساس فهرست، پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ آماده و پس از تعیین روایی محتوای و پایایی با استفاده از روش بازآزمایی (با ضریب همبستگی87/0) در اختیار 96 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی‌ (20 نفر عضو هیأت‌علمی پایه، 76 نفر عضو هیأت‌علمی بالینی) که ‌به ‌روش نمونه‌گیری تصادفی–طبقه‌ای انتخاب شده بودند، قرار گرفت. برای هر کدام از راه‌کارها سه گزینه مناسب(3)، تا حدودی مناسب (2) نامناسب(1) قرار داده شد. داده‌ها با شاخص‌های آمار توصیفی وآمار استنباطی (من‌ویتنی و کروسکال-والیس) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج: راه‌کارهای کارگاه آموزشی، مشاهده بهترین عملکرد، دوره‌های کوتاه‌ مدت آموزشی و فلوشیپ به ترتیب با میانگین 33/2، 42/2، 51/2، 59/2 مناسب‌ترین راه‌کارها و نظارت بر عملکرد اساتید، راه‌کاری نامناسب شناخته شد. نتایج نشان‌ می‌دهد که راه‌کارهای کارگاه، دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و فلوشیپ با سن اعضای هیأت‌علمی ارتباط دارند (05/0>p). بین راه‌کار مشاهده‌ی بهترین عملکرد با سن اساتید و همچنین بین مناسب‌ترین راه‌کارهای توانمندسازی آموزشی با سایر ویژگی های فردی اعضای هیأت‌علمی(جنس، نوع هیأت‌علمی، رتبه علمی، مدرک تحصیلی، نوع استخدام و سابقه کار) ارتباط معناداری مشاهده نشد‌(05/0

واژه‌های کلیدی: توانمندسازی‌، اساتیدپزشکی، اعضای هیأت‌علمی، راه‌کارها
متن کامل [PDF 325 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴
پرسشنامه مطالعه [DOCX 38 KB]  (197 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Moonaghi H, Majidi F, Makarem A, Emadzadeh A, Shoeibi A. Appropriate Strategies to Empower Faculty Members of Medicine in Education: Viewpoints of Faculty Members of Mashhad School of Medicine . Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :227-239
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3636-fa.html

کریمی مونقی حسین، مجیدی فیروزه، مکارم عباس، عمادزاده علی، شعیبی علی. راه‌کارهای مناسب توانمندسازی اساتید پزشکی در حوزه آموزش از نظر اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :227-239

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3636-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925