XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hamidzahedi80@yahoo.com
چکیده:   (5443 مشاهده)
مقدمه: کسب تجارب آموزشی در اتاق عمل محور یادگیری برای دستیاران بیهوشی است. به همین جهت مطالعه حاضر، با هدف بررسی محیط آموزشی اتاق‌های عمل مراکز آموزشی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهیدبهشتی از نقطه نظر دستیاران بیهوشی بر اساس پرسشنامه ATEEM انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی– مقطعی، نظرات 156 دستیار بیهوشی نسبت به محیط آموزشی اتاق عمل بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به روش سرشماری با استفاده از پرسشنامهATEEM (Anaesthetic Trainee Theatre Educational Environment Measure) طی سال 93جمع‌آوری گردید و سپس داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمره نهایی پرسشنامه 59/23±03/114از 160به دست آمد که در سطح مطلوب قرار داشت. میانگین نمره کل حیطه‌ها برای دستیاران زن 12/25±59/113 و برای دستیاران مرد 78/21±85/114 بود که اختلاف معنا‌داری از نظر مقایسه میانگین نمرات حیطه‌ها بین دو گروه وجود نداشت (742/0p=). درمقایسه میانگین نمرات حیطه‌ها بر حسب سال تحصیلی اختلاف معنا‌دار در حیطه درک دستیاران از آموزش و اساتید مشاهده گردید (032/0p=، 025/3F=)، ولی در سایر حیطه‌ها تفاوت معنا‌دار دیده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دیدگاه دستیاران بیهوشی از محیط آموزشی اتاق عمل مطلوب بود، البته به نظر می‌رسد با توجه به یافته‌ها، بالا بودن حجم کار و تداخل آن با برنامه‌های آموزشی و کم بودن فرصت یادگیری حین انجام کار از نقاط ضعف این محیط است که نیاز به بررسی و رسیدگی بیش‌تر توسط مسؤولین ذی‌صلاح دارد.
متن کامل [PDF 331 kb]   (1449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1393/11/2 | پذیرش: 1394/7/7 | انتشار: 1394/9/3 | انتشار الکترونیک: 1394/9/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.