:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 170-180 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت‌مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی (Log Book)
مرضیه اسدی لاری، زینب مشفقی، سیده مرضیه شهپری، فردوس محمد علیان
، zmoshfeghy1385@yahoo.com
چکیده:   (3084 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش‌های رایج ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان علوم پزشکی، دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی است. در سال‌های اخیر، روش دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی در ارزشیابی بالینی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی شیراز مورد استفاده قرار گرفته است، این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان از این روش انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و 52 نفر از دانشجویان مامایی که کارآموزی‌های «داخلی-جراحی» و «بیماری‌های زنان»را می‌گذراندند، به روش نمونه در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن جمع‌آوری شد. پرسشنامه شامل 23 گویه و 9 حیطه در قالب مقیاس لیکرت 5 نمره‌ای است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس و آزمون‌های تعقیبی استفاده شد. نتایج: میانگین رضایت‌مندی دانشجویان مامایی از «دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی» 02/15±51/48 از مقیاس 100 در کارآموزی داخلی- جراحی و 94/16±81/48 در کارآموزی بیماری‌های زنان بود. در کارآموزی داخلی-جراحی، بالاترین نمره رضایت‌مندی مربوط به حیطه استرس‌زا بودن (11/26±61/59) و پایین‌ترین نمره مربوط به حیطه منصفانه بودن (81/20±61/44) بود. در کارآموزی بیماری‌های زنان، بالاترین نمره رضایت‌مندی مربوط به حیطه مطابقت با اهداف آموزشی (71/19±30/57) و پایین‌ترین نمره مربوط به حیطه علاقه‌مندی به این روش (72/20±46/43) بود. در هر دو کارآموزی، میزان رضایت دانشجویان ترم آخر، بیش از سایر دانشجویان بود. نتیجه‌گیری: استفاده از دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی در ارزشیابی بالینی کارآموزی‌های داخلی- جراحی و بیماری‌های زنان برای دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همراه با نارضایتی نسبی است. لذا بازنگری و اصلاح جوانب مختلف دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی ضروری به ‌نظر می‌رسد تا موجبات رضایت هرچه بیش‌تر دانشجویان فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان مامایی، دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی، رضایت‌مندی دانشجویان، ارزشیابی بالینی
متن کامل [PDF 281 kb]   (1083 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۲


XML   English Abstract   Print



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها