[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 170-180 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت‌مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی (Log Book)
مرضیه اسدی لاری، زینب مشفقی، سیده مرضیه شهپری، فردوس محمد علیان
، zmoshfeghy1385@yahoo.com
چکیده:   (3194 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش‌های رایج ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان علوم پزشکی، دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی است. در سال‌های اخیر، روش دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی در ارزشیابی بالینی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی شیراز مورد استفاده قرار گرفته است، این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان از این روش انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و 52 نفر از دانشجویان مامایی که کارآموزی‌های «داخلی-جراحی» و «بیماری‌های زنان»را می‌گذراندند، به روش نمونه در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن جمع‌آوری شد. پرسشنامه شامل 23 گویه و 9 حیطه در قالب مقیاس لیکرت 5 نمره‌ای است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس و آزمون‌های تعقیبی استفاده شد. نتایج: میانگین رضایت‌مندی دانشجویان مامایی از «دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی» 02/15±51/48 از مقیاس 100 در کارآموزی داخلی- جراحی و 94/16±81/48 در کارآموزی بیماری‌های زنان بود. در کارآموزی داخلی-جراحی، بالاترین نمره رضایت‌مندی مربوط به حیطه استرس‌زا بودن (11/26±61/59) و پایین‌ترین نمره مربوط به حیطه منصفانه بودن (81/20±61/44) بود. در کارآموزی بیماری‌های زنان، بالاترین نمره رضایت‌مندی مربوط به حیطه مطابقت با اهداف آموزشی (71/19±30/57) و پایین‌ترین نمره مربوط به حیطه علاقه‌مندی به این روش (72/20±46/43) بود. در هر دو کارآموزی، میزان رضایت دانشجویان ترم آخر، بیش از سایر دانشجویان بود. نتیجه‌گیری: استفاده از دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی در ارزشیابی بالینی کارآموزی‌های داخلی- جراحی و بیماری‌های زنان برای دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همراه با نارضایتی نسبی است. لذا بازنگری و اصلاح جوانب مختلف دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی ضروری به ‌نظر می‌رسد تا موجبات رضایت هرچه بیش‌تر دانشجویان فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان مامایی، دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی، رضایت‌مندی دانشجویان، ارزشیابی بالینی
متن کامل [PDF 281 kb]   (1114 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۲
پرسشنامه مطالعه [DOC 103 KB]  (250 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi lari M, Moshfeghy Z, Shahpari M, Mohammad alian F. Midwifery Students’ Satisfaction with Logbook as a Clinical Evaluation Tool in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :170-180
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3589-fa.html

اسدی لاری مرضیه، مشفقی زینب، شهپری سیده مرضیه، محمد علیان فردوس. رضایت‌مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی (Log Book). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :170-180

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3589-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937