[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 293-303 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی درپیش‌بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری
مسلم عباسی، شهریار درگاهی ، زینب محمد علیپور، علیرضا محرابی
دانشگاه خوارزمی، تهران، ، shahriardargahi@yahoo.com
چکیده:   (4682 مشاهده)

مقدمه: رشته‌ی پرستاری یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند تنش زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در پیش بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی92-93 بود که از میان آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه‌های تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی و عوامل استرس‌زای دانشجویی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل استرس‌زای دانشجویی و تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل استرس‌زای دانشجویی مرتبط با شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ‌التحصیلی و محیط خوابگاه در مجموع 8/11% از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان و 6/18% از تغییرات تعلل‌ورزی را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را آشکار ساخت که می‌تواند بیان‌کننده این باشد که عوامل استرس‌زای دانشجویی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دارند.

واژه‌های کلیدی: عوامل استرس‌زا، تعلل‌ورزی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 272 kb]   (1653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۹
پرسشنامه مطالعه [DOCX 18 KB]  (382 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOC 115 KB]  (365 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Dargahi S, Mohammad alipor Z, Mehrabi A. The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :293-303
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html

عباسی مسلم، درگاهی شهریار، محمد علیپور زینب، محرابی علیرضا. نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی درپیش‌بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :293-303

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858